لوگو سایت

بازدهی بورس در اولین ماه زمستان ۱۴۰۰ / سومین ماه نزولی بازار


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، شاخص کل  بورس  در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۹ دی به سطح یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد رسید تا دی ماه را یک کانال پائین‌تر از آذر و در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به پایان ببرد. 

شاخص کل در پایان فروردین در کانال ۱.۲ میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال ۱.۱ میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیرماه شاخص بورس به کانال ۱.۳ میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال ۱.۵ میلیونی رسید. شهریور ماه سقوط بورس بود و شاخص ۲ کانال پائین آمد. شاخص کل در مهرماه به کانال ۱.۴ میلیونی صعود کرد اما آبان و آذر را در کانال ۱.۳ میلیونی به پایان برد. در نیمه اول دی ماه روند بازار صعودی بود و شاخص تا نزدیکی کانال ۱.۴ میلیونی بالا رفت اما پس از آن نزول کرد و در نهایت در روزهای پایانی به کانال ۱.۲ میلیونی سقوط کرد.

بورس

بازدهی ماهانه بازار سهام

با ایستادن  شاخص بورس  در سطح یک میلیون و ۲۷۹ هزار واحد  بازدهی بورس  در دی ماه به منفی ۲.۹ درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به ترتیب منفی ۶.۷ درصد و منفی ۵.۳ درصد بود. بازدهی خرداد مثبت ۱.۲ درصد و بازدهی تیرماه مثبت ۱۲ درصد شد و در مرداد بازدهی بورس ۱۴.۴ درصد شد که بیشترین بازدهی را در یک سال اخیر ثبت کرد. بازدهی شاخص در شهریور به منفی ۸.۵ درصد سقوط کرد که کمترین بازدهی ماهانه در ۱۱ ماه گذشته بود. شاخص در مهرماه رشد ۳.۶ درصدی و در آبان نزول منفی ۳.۴ درصدی داشت. در آخرین ماه پائیز شاخص کل ۶۸ هزار و ۵۰۵ واحد پائین‌تر ایستاد، بازدهی بورس منفی شد و ۴.۹ درصد افت کرد. اما شاخص در دی ماه ۲.۱ درصد نزول کرد. بنابراین در دی ماه شدت نزول شاخص کمتر بوده اما نزول شاخص به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی اتفاقی ناامیدکننده برای فعالان بازار بود.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری دی نسبت به آخرین روز معاملاتی آذر ماه ۱۲ هزار و ۵۷۱ واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت ۳.۶ درصدی را در آذر پشت سر گذاشت.

بورس

 

افزایش خروج پول حقیقی

در ۲۱ روز معاملاتی دی ماه تنها در یک روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در ۲۰ روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در دی ماه ۶ هزار و ۱۴۹ میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۲۹۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه ۲۵۴ میلیارد تومان پول حقیقی در آذر ماه افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.   

 

افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در دی ماه ۵۹۳ هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل ۲۸ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین رشد ۴۶ درصدی داشته است.   

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس ۶۳ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد ۳ هزار و ۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به آذر ‌ماه افت ۸ درصدی داشته است.

بنابراین رشد ارزش معاملات کل بازار و افت ارزش معاملات خرد سهام نشان دهنده افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه است. در مجموع ۲۱ روز کاری دی ماه ارزش معاملات اوراق بدهی ۵۰۴ هزار و ۳۹۴ میلیارد تومان است که میانگین روزانه آن ۲۴ هزار و ۱۸ میلیارد تومان است. میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق در دی ماه نسبت به آذر ماه رشد ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. رقم میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق در آذر ماه ۱۴ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان بود. 

 

میانگین ارزش عرضه و تقاضا

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه  بورس تهران  در دی ماه ۱۳۸ میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین ۲۳ درصد کاهش یافته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در دی ماه ۱۲۲ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۱۸ میلیارد تومانی آذر ۴ درصد افزایش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های فروش ۱۶ میلیارد تومان بیشتر از میانگین روزانه صف‌های خرید بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد عرضه‌ی ۱۶ میلیارد تومانی بسته شده است. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه