لوگو سایت

در دوره کرونا هر ۳۰ ساعت یک نفر میلیاردر شده است



به گزارش سی ان ان، بحران جهانی همه گیری کووید-۱۹ به نفع طبقه ثروتمندان جهان بوده و در طول دوره همه گیری به طور میانگین روزانه ۱ میلیاردر به جهان افزوده شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران،  بر اساس تحلیلی که سازمان “آکسفام” در روز یکشنبه (دیروز) منتشر کرده، از سال ۲۰۲۰، ۵۷۳ نفر به صفوف میلیاردر‌های جهان پیوسته اند و مجموع آن‌ها در سراسر جهان به ۲۶۶۸ نفر رسیده است.

این بدان معناست که تا کنون در طول همه گیری، به طور متوسط هر ۳۰ ساعت یک میلیاردر جدید به جمع ثروتمندان جهان افزوده شده است.

این گزارش که بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط نشریه آمریکایی “فوربس” جمع آوری شده است، به افزایش نابرابری در طول ۲ سال گذشته می‌پردازد.

این گزارش همزمان با آغاز نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس، که به گردهمایی برخی از ثروتمندترین و رهبران جهان معروف است، منتشر شده است.

بر اساس این گزارش در طول دوره همه گیری کرونا، مجموع دارایی خالص میلیاردر‌های جهان با ۳.۸ تریلیون دلار (یا ۴۲ درصد) افزایش به ۱۲.۷ تریلیون دلار رسیده است.

بخش بزرگی از این رشد به دلیل افزایش شدید در بازار‌های سهام بوده است که با کمک دولت‌ها برای تسکین ضربه مالی به اقتصاد جهانی کمک کرده است.

بیشتر جهش ثروت در سال اول همه‌گیری رخ داده است. “مکس لاوسون” رییس سیاست نابرابری در “آکسفام”، با اعلام این مطلب گفت که پس از جهش سال اول کرونا، شیب افزایش ثروت میلیاردر‌های جهان در سال دوم همه گیری کاهش یافته است.

آکسفام در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد، گفت: نابرابری فزاینده در اثر همه گیری کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی می‌تواند ۲۶۳ میلیون نفر را در سال جاری (۲۰۲۲) به فقر شدید بکشاند و چندین دهه پیشرفت در فقرزدایی را معکوس کند.

لاوسون گفت: “من هرگز چنین رشد چشمگیری در فقر و رشد ثروت در یک لحظه در تاریخ ندیده بودم. این به افراد زیادی صدمه خواهد زد. “

بر اساس گزارش آکسفام، در حالی که مصرف کنندگان در سراسر جهان با افزایش هزینه‌های انرژی و غذا دست و پنجه نرم می‌کنند، اما شرکت‌های این صنایع و مدیران آن‌ها از افزایش قیمت‌ها سود می‌برند.

در ۲ سال گذشته مجموع ثروت میلیاردر‌های بخش غذا و تجارت کشاورزی، ۳۸۲ میلیارد دلار (یا ۴۵ درصد) افزایش یافته است و از سال ۲۰۲۰ حدود ۶۲ میلیاردر در صنایع مواد غذایی جهان ایجاد شده است.

همچنین ارزش خالص همتایان آن‌ها در بخش‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ از سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۳ میلیارد دلار (یا ۲۴ درصد) افزایش یافته است.

در صنعت داروسازی نیز در ۲ سال گذشته ۴۰ میلیاردر جدید ظهور کرده که در خط مقدم نبرد علیه کووید-۱۹ از میلیارد‌ها دلار بودجه عمومی دولت‌ها برخوردار شده و ثروت خود را افزایش داده اند.

در بخش فناوری نیز میلیاردر‌های زیادی از جمله ۷ نفر از ۱۰ ثروتمند جهان مانند ایلان ماسک از تسلا، جف بزوس از آمازون و بیل گیتس از مایکروسافت در طول دوره همه گیری به طور قابل توجهی بر ثروتشان افزوده است.

این ثروتمندان طی ۲ سال گذشته ۴۳۶ میلیارد دلار به ثروت شان افزوده شده و مجموع ثروت ۱۰ ثروتمند نخست دنیا به ۹۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

آکسفام برای مقابله با رشد بی‌سابقه نابرابری و کمک به کسانی که با افزایش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، به دولت‌ها توصیه کرده از ثروتمندان و شرکت‌ها مالیات بگیرند.

این سازمان خواستار مالیات موقت ۹۰ درصدی بر سود مازاد شرکت‌ها و همچنین مالیات بر خالص ثروت میلیاردر‌ها شده است.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه