چالش های توسعه سامانه های بازار مسکن


بیش از  ۴ سال از راه‌اندازی اولین استارت‌آپ حوزه مسکن می‌گذرد. تعداد این استارت‌آپ‌ها در حال حاضر به ۲۰ عدد رسیده است.

نکته حائز اهمیت چالش‌هایی است که این استارت‌آپ‌ها برای خرید و فروش آنلاین خانه با آن سروکار دارند.

دردسری به نام قیمت خانه

جدی‌ترین چالش استارت‌آپ‌های حوزه مسکن ارائه قیمت خانه است. اکثر پلتفرم‌های فعال حوزه مسکن برای تعیین حدود قیمت املاک و ارزش معاملات، از سامانه “سابا” استفاده می‌کنند.

سامانه سابا که متعلق به وزارت راه و شهرسازی است با هدف یکپارچه شدن اطلاعات بازار مسکن ایجاد شده ولی آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

چرا باید به خرید و فروش آنلاین خانه توجه کرد؟

اشتغال‌زایی، استفاده بهینه از منابع و شفافیت سه مورد از اصلی‌ترین دلایلی است که به واسطه آن باید به استارت‌آپ‌ها توجه کرد.

راحتی و آسانی جستجوی آگهی‌ها، دسترسی ساده و مطمئن به مالک اصلی ملک و دسترسی ساده برای عموم مردم از دیگر مواردی است که به واسطه آن باید بیش از پیش به استارت‌آپ‌های حوزه مسکن توجه شود.

جدی‌ترین موانع پیش‌روی استارت‌آپ‌های بخش مسکن

جدی‌ترین چالش این روزهای استارت‌آپ‌های بخش مسکن که به واسطه آن در مسیر رشد و توسعه این استارت‌آپ‌ها سنگ‌اندازی می‌شود، نحوه اعلام قیمت و قیمت‌گذاری ملک است.

اقدامات غیرکارشناسی همچون حذف قیمت از آگهی‌ها و نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت استارت‌آپ‌ها به عنوان مقصران اصلی التهاب بازار مسکن؛ به نوعی رفع مسئولیت از دستگاه‌های نظارتی است.

این نوع نگاه در شرایطی شکل گرفته است که برخلاف رویه سنتی در بازار مسکن، استارت‌آپ‌ها از منابع رسمی همچون سامانه “سابا” و مشاورین املاک معتبر و مجاز برای اعلام قیمت و ارائه تحلیل کمک می‌گیرند.

در مجموع همانگونه در بخش خرید آنلاین و تاکسی‌های اینترنتی، استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند گوی رقابت را از سایر رقبای خود بربایند، در بخش مسکن نیز دیر یا زود این اتفاق رخ خواهد داد.

از دولت و دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار انتظار می‌رود که بستر را برای این شرکت‌های نوپا فراهم کنند یا حداقل اگر این اتفاق رخ نمی‌دهد در مسیر رشد و توسعه و خدمت رسانی این استارت‌آپ‌ها مانعی ایجاد نکنند.

خرید و فروش خانه و آپارتمان



منبع: مجله آنلاین هومینگ

دیدگاه ها

mood_bad
  • بدون دیدگاه.
  • chat
    افزودن دیدگاه