[ad_1]
اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ برای یک سرمایه گذار معمولی، یک بازار نزولی میتواند به اندازه یک گریزلی 7 فوتی وحشتناک باشد. این مترادف با اخبار بد، رکود اقتصادی و به طور کلی فضای منفی است. اما خرسها بخشی طبیعی از جزر و مد بازارهای مالی هستند.
بازار نزولی به عنوان یک دوره طولانی تعریف میشود که در آن قیمت سرمایه گذاری حداقل 20 درصد از میانگین تاریخی خود کاهش مییابد. به عبارت دیگر یک بازار باید 20٪ یا بیشتر از بالاترین قیمت اخیر خود سقوط کند، تا به عنوان یک بازار نزولی در نظر گرفته شود و تا زمانی که از پایین ترین سطح خود بعد از آن دوره ریزشی، 20٪ افزایش یابد، نزولی بودن آن باقی میماند.
اقتصاددانان و ریشه شناسان به طور یکسان دوست دارند، در مورد اینکه چگونه بازارهای خرسی نام خود را گرفته اند بحث کنند، اما به احتمال زیاد از یک ضرب المثل قدیمی در مورد بدی، “فروختن پوست خرس قبل از گرفتن خرس” به معنای تخلیه چیزی است که در واقع انجام ندادهاید، نشأت گرفته است. خرس یک اصطلاح عامیانه برای دلالان شرط بندی در مورد کاهش قیمتها شد.
بازارهای نزولی را نباید با اصلاحات اشتباه گرفت. در اصلاحات افت روند بازار بیش از 10 درصد، اما کمتر از 20 درصد است. به گفته مرکز تحقیقات مالی شواب (Schwab Center for Financial Research)، از 22 اصلاحی که بین نوامبر 1974 و اوایل سال 2020 در بازار سهام آمریکا رخ داد، تنها چهار مورد به محدوده واقعی خرسها پیشرفت کردند. این چهار مورد در سالهای 1980، 1987، 2000 و 2007 رخ دادهاند.
با وجود اینکه، بازارهای نزولی اغلب توسط یک رکود اقتصادی در آن بازار یا مرحله انقباض در چرخه تجاری، ایجاد میشوند. اما اخبار یا رویدادهای منفی نیز میتوانند باعث تغییر مسیر بازار ارزهای دیجیتال نیز شوند. ویژگیهای اصلی یک بازار نزولی عبارتند از:
بازارهای نزولی میتوانند برای هر مدت زمانی دوام بیاورند. سرمایه گذاران بین بازارهای نزولی «دورهای» و «سکولار» که در چارچوب زمانی متفاوت هستند، تمایز قائل میشوند. نزولهای دورهای معمولا کوتاه مدت هستند و چند ماه دوام میآورند. نزولهای که “سکولار” هستند، میتوانند از پنج تا 25 سال دوام بیاورند. در بازارهای نزولی سکولار نیز یک لغزش طولانی به سمت پایین وجود ندارد، بلکه در طی تحولات بازار نزولی، قیمت داراییها برای مدتی افزایش مییابد، قبل از اینکه دوباره سقوط کند و به پایینترین حد خود برسد و به صورت پله پله ریزش میکند.
از آنجایی که نقطه پایین را فقط میتوان به صورت عطف به ماسبق تشخیص داد، پس از اینکه بازار قطعاً در حال بازگشت است، همیشه یک تاخیر وجود دارد تا بتوانید اعلام کنید که بازار نزولی قطعاً پایان یافته است.
بازارهای خرسی بسیار رایج هستند. از سال 1900، 33 مورد از آنها وجود داشته است، بنابراین به طور متوسط میتوان گفت، هر 3.6 سال یک بار رخ میدهند. در اینجا به سه نمونه بارز آنها اشاره میکنیم:
سقوط دات کام 2000-2002: افزایش استفاده از اینترنت در اواخر دهه 1990 منجر به حباب سوداگرانه عظیم در سهام فناوری شد. در حالی که همه شاخصهای اصلی پس از ترکیدن حباب به بازار نزولی سقوط کردند، نزدک به شدت آسیب دید، به طوری که در اواخر سال 2002، حدود 75 درصد از اوجهای قبلی خود سقوط کرد.
بحران مالی 2008-2009: به دلیل موج اعطای وامهای رهنی پایین و وثیقه بعدی این وامها به اوراق بهادار قابل سرمایه گذاری، یک بحران مالی در سراسر جهان در سال 2008 گسترش یافت. بسیاری از بانکها شکست خوردند و کمکهای مالی گستردهای برای جلوگیری از سیستم بانکی ایالات متحده لازم بود. در این بحران از فروپاشی S&P 500 تا پایینترین حد خود در مارس 2009 بیش از 50 درصد از بالاترین سطح قبلی خود سقوط کرده بود.
سقوط کووید-19 شروع در سال 2020 تا اکنون: بازار نزولی در سال 2020 با شیوع همه گیر کووید-19 در سراسر جهان و ایجاد تعطیلی اقتصادی در اکثر کشورهای توسعه یافته، از جمله ایالات متحده، آغاز شد، زیرا به دلیل سرعت گسترش نا اطمینانی اقتصادی، سقوط بازار سهام در بازار نزولی در اوایل سال 2020 سریعترین بازار تاریخ بود.
مواردی که در یک بازار نزولی، سرمایهگذارن باید مورد توجه قرار دهند، به صورت زیر میباشد.
بازارهای نزولی برای بیشتر سرمایهگذاران خبر بدی هستند، زیرا در زمان وقوع، کسب درآمد سختتر است. اما لزوماً پول خود را نیز از دست نخواهید داد، به خصوص اگر بتوانید تا زمانی که قیمتها افزایش پیدا کند، صبر کنید. هر چند ممکن است این اتفاق زمان بر باشد و انتظار کشیدن میتواند دردناک باشد. اما باید در نظر داشته باشید، صبر یکی از ویژگیهای افراد موفق در بازارهای مالی است. در ادامه چند روش آزمایش شده دیگر در مقابله با بازارهای نزولی، معرفی میکنم:
[ad_2]
منبع خبر