به گزارش اقتصادنیوز، وزارت صمت شنبه (۱۹ خرداد) تکلیف واگذاری خودروهای برقی عرضه شده در اولین دور فروش محصولات برقی برندهای جهانی خودروساز را مشخص می کند.
براساس اعلام مدیران سامانه یکپارچه، سیاست گذار خودرویی در اولین دور فروش خودروهای برقی در مجموع ۱۰ هزار دستگاه از محصولات برقی خودروسازان جهانی را پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودرو قرار داده بود.
عرضه ۱۰ هزار دستگاه خودروی برقی در شرایطی رقم خورد که حول و حوش ۱۴۰ هزار نفر متقاضی برای در خریداری خودروی برقی به صف شدند. حضور این تعداد متقاضی در صف خرید محصولات برقی برندهای جهانی خودروساز به نوعی وزارت صمت را سوپرایز کرد.
بررسی ها نشان می دهد به طور میانگین برای هر دستگاه خودروی برقی عرضه شده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، نزدیک به ۱۴ نفر متقاضی وجود داشته است. این تعداد عرضه و این حجم از تقاضا بیشتر این ذهنیت را تداعی می کند که مدیران صمت در اولین دور از فروش خودروهای برقی با متقاضیان خالی بازی کرده و نتوانستند به بخش قابل توجهی از تقاضاها پاسخ دهند.
اما این متقاضیان چگونه تعیین تکلیف می شوند؟ مدیران سامانه یکپارچه ثبت نام کنندگان خودروهای برقی را به سه دسته تقسیم می کنند. دسته اول متقاضیانی هستند که خودروی برقی به آنها تعلق می گیرد. دسته دوم آنهایی هستند که به نوعی لیست رزرو را تشکیل داده و چنانچه متقاضیان دسته اول به هر دلیل از خرید انصراف دهند، جایگزین آنها می شوند. دسته سوم هم متقاضیانی هستند که هیچ خودرویی به آنها اختصاص پیدا نمی کند و چنانچه فروش محصولات برفی خودروساران جهانی در سامانه یکپارچه ادامه دار باشد باید همانند یک متقاضی عادی ثبت نام اولیه را انجام داده و مبلغ اعلام شده را در حساب وکالتی خود بلوکه کنند.
بنابراین می توان گفت متقاضیان دسته سوم و آن بخش از متقاضیان لیست رزرو ( دسته دوم) از سوی سیاست گذار خودرویی نقره داغ می شوند. این گمانه برای متقاضیان خودروهای برقی وجود داشت که همانند دور اول فروش خودروهای وارداتی چنانچه در دور اول به آنها خودرو اختصاص پیدا نکند، در کف سامانه یکپارچه باقی می مانند تا بتوانند در دور بعدی با توجه به محصولات برقی عرضه شده، انتخاب خود را انجام دهند. اما به نظر می رسد با توجه به چالش های این شیوه فروش خودروهای بنزینی وارداتی، مدیران صمت ترجیح دادند دیگر متقاضیان را معطل نکرده و خیلی سریع تعیین تکلیف کنند.
البته این تغییر در شیوه فروش خودرو به نوعی بازگشت به شیوه قرعه کشی است و دیگر خبری از مکانیزم نوبت دهی نیست. عبور از ساز و کار نوبت دهی در فروش خودرو (چه داخلی و چه وارداتی) در شرایطی است که تیم سابق خودرویی صمت اصرار بسیاری به خداحافظی با مکانیزم قرعه کشی داشتند اما به نظر می رسد تبعات این خداحافظی به حدی بوده که سیاست گذار خودرویی ترجیح داده بار دیگر برای خودروهای برقی دست به دامن شیوه قرعه کشی شود و جرات نکند برنامه جدیدی برای فروش محصولات شرکت های خودروساز داخلی ارائه دهد.
هفت خودروی برقی عرضه شده در دور اول فروش عبارت بودند از هوندا E-NS1، آئودی Q5 E-Tron، هونگچی E-QM5، لونا GRE, سینوگلد TANGO 5, کی ام سی EJ7 و فولکس ID 4.
باتوجه به تعیین تکلیف اولین دور از فروش محصولات برقی برندهای جهانی خودروساز بابد دید آیا فروش خودروهای برقی دور دومی به خود می بیند یا بساط عرضه محصولات برقی خودروساران جهانی جمع خواهد شد؟