لوگو سایت

اصطلاحات مهم شبکه اتریوم چیست؟


اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ اتریوم دومین رمزارز بازار و اولین رمزارز قرارد هوشمند است که طرفداران زیادی دارد. مجموعه فعل و انفعالات شبکه اتریوم دارای اصطلاحات تخصصی است که اگر بخواهید در این حوزه کار کنید باید با آنها آشنایی داشته باشید.

در ادامه گزارش ده اصطلاح مهم این حوزه ارائه شده است.

۱. شاردینگ

 شاردینگ (Sharding) یکی از مطالب کلیدی در حوزه شبکه اتریوم است. تمرکززدایی اولین صفت و ویژگی هر رمزارز است. دو صفت دیگر یک رمزارز قوی بودن، امنیت و مقیاس‌پذیری آن است. تا قبل از پدیده شادرینگ عقیده بر این بود که هیچ رمزارزی نمی‌تواند هم زمان هر سه صفت را داشته باشد و برای دستیابی به هر صفت باید یکی دیگر را فدا کرد. شادرینگ پدیده‌ای بود که با افزایش ظرفیت و سرعت شبکه، بار محاسباتی و ذخیره داده را به واحدهای کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

۲. گس اتریوم

 گس به زبان ساده واحد ضمنی در پلتفرم اتریوم است که مقدار تلاش مورد نیاز برای اجرای یک عملیات را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر در شبکه بلاک‌چین اتریوم افراد برای کارهای مختلف خود در قالب قرارداد هوشمند باید هزینه شبکه را با اتریوم بپردازند. از آنجا که هزینه هر کار متفاوت است، گس اتریوم یک واحد ضمنی است که هزینه هر عملیات را با توجه به سختی آن تعیین می‌کند.

۳. سابو

کوچک‌ترین واحد اتریوم سابو (szabo ) نام دارد که معمولا هر اتریوم برابر با  یک میلیون سابو است.

۴. اثبات کار

روش اثبات کار یا (proof of work) یک اصطلاح پرتکرار در حوزه رمزارز است. در واقع شبکه اتریوم نیز مانند بیت‌کوین برای فراهم کردن امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها نیاز به استخراج ارز از طریق ماینینگ دارد. همان‌طور که می‌بینید در این روش، چون از انرژی برق و در واقع کار فیزیکی استفاده می‌شود به روش اثبات کار معروف است.

۵. اثبات سهام

روش اثبات سهام یا (proof of stake) راه دوم و مقابل اثبات کار است در این روش  افراد با استیک کردن و قفل دارایی های خود در شبکه اتریوم در واقع به اعتماد، امنیت و افزایش سرعت تراکنش‌ها کمک کرده و در مقابل به عنوان پاداش اتریوم دریافت می‌کنند. در این روش دیگر خبری از استخراج نیست. ضعف ساختاری اتریوم در نحوه تایید تراکنش‌های بلاک‌چین این شبکه که در حال حاضر به صورت POW است باعث شده این کوین رقیب‌های زیادی پیدا کند. امسال قرار است این تغییر ساختاری باعث انتقال روش تایید تراکنش‌ها به روش proof of stake شود و هولدرها عملا تبدیل به تاییدکننده تراکنش‌ها شوند. این کار هزینه تراکنش‌ها را تا بیش از ۹۰ درصد پایین می‌آورد و سرعت تراکنش‌ها را از ۱۵تا ۴۵ تراکنش در ثانیه به ده‌ها هزار تراکنش می‌رساند.

۶. بمب سختی اتریوم 

بمب سختی اتریوم یا (Difficulty Bomb) در واقع به زمان اتفاقی گفته می‌شود که روش اثبات کار اتریوم به اثبات سهام انتقال پیدا می‌کند. این برنامه به این دلیل طراحی شد تا توسعه دهندگان اتریوم مجبور شوند از روش اثبات کار به روش اثبات سهام حرکت کنند. فایده این روش این است که علاوه بر افزایش سرعت تراکنش‌ها و مقیاس‌پذیری اتریوم، مشکلات زیست‌محیطی ماینینگ نیز از بین می‌رود.

۷. قرارداد هوشمند

هرچند واژه قرارداد هوشمند پیش از این نیز وجود داشت ولی با ظهور اتریوم و پیشتازی شبکه این رمزارز در این حوزه توانست اهمیت قراردادهای هوشمند را بیشتر مورد توجه قرار دهد. قرارداد هوشمند یک کد نرم‌افزاری است که روی بلاک‌چین اجرا می‌شود. این نرم‌افزار بر اساس شرایطی که از پیش در آن تعیین شده ، یک‌سری دستورات را به‌طور خودکار اجرا می‌کند. پس از ثبت قرارداد روی یک بلاک‌چین آزاد مانند اتریوم، هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از اجرای آن شود و در حقیقت این قرارداد ضمانت اجرایی دارد.

۸. تورینگ کامل

تورینگ کامل (Turing complete) یکی از واژه‌های حوزه قرارداد هوشمند اتریوم است و از این رو برتری و سرعت بسیار بالای قراردادها در بستر اتریوم است. در واقع انجام هر محاسبه و عملیات در شبکه اتریوم به تورینگ معروف است.

۹. سالیدیتی 

سالیدیتی یا  Solidity در واقع زبان برنامه‌نویسی قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم است و بر اساس این زبان قراردهای مختلف این شبکه پیاده‌سازی می‌شود.

۱۰. استاندارد  ERC-۲۰ 

احتمالا بارها اسم توکن ERC-۲۰  در هنگام انتقال اتریوم به کیف پول خود یا ساخت NFT به گوش شما خورده باشد. تا قبل از ساخت اتریوم هر توسعه‌دهنده برای ایجاد رمزارز خود باید شبکه جدا و مخصوص به خود را می‌ساخت. اما اتریوم این مشکل را حل کرده و اکثر توسعه‌دهندگان می‌توانند بر بستر اتریوم پروژه خود را توسعه دهند.  به زبان ساده استاندارد ERC-۲۰ لیستی از قوانینی است که برای یک توکن باید در نظر گرفته شود تا بتواند روی اکوسیستم اتریوم ساخته شود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه