لوگو سایت

ضرورت استفاده بیشتر از امکانات شبکه شاد


به گزارش اقتصادآنلاین، محسن حاجی میرزایی در «آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی تجربه های موفق» که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی (علیه السلام) و آرزوی قبولی طاعات در لیالی قدر و با تقدیر از عوامل این جشنواره اظهار کرد: در ادبیات توسعه در بین دانشمندان علوم اجتماعی، فلاسفه و اقتصاددانان،  این دغدغه همواره وجود دارد که از پیشرفت جوامع رمز گشایی کنند تا دلیل پیشرفت و یا عدم توسعه جوامع را کشف کنند، در این راستا تحلیل های گوناگونی از جمله؛ پیشینه های تاریخی، ویژگی های فرهنگی و عرصه های مختلف، ارائه شده است.

وی افزود: یکی از دلایل پیشرفت جامعه،  دارا بودن نوعی عقلانیت توسعه و پیشرفت است و منظور از عقلانیت پیشرفت این است که، تحول و پیشرفت یک فرآیند عمیق و پیچیده است و نیازمند به  سطح معینی از خرد و عقلانیت است.

پرسش برای تغییر؛ زمینه تحول است

حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی به مجموعه بزرگ آموزش و پرورش می اندیشیم به جرأت می توان گفت؛ هیچ عرصه ای برای یادگیری، پهناورتر و غنی تر از آموزش و پرورش نیست و این نهاد عرصه متنوعی را برای یادگرفتن و آموختن فراهم می کند. این که دغدغه سوال داشته باشیم و  برای تغییر بیندیشیم این زمینه تحول است.

وی ادامه داد:  مجموعه هایی که به رویه اداری عادت کرده اند، معمولا تمایلی به تغییر و تحول ندارند؛ ترجیح می دهند آرامش خود را حفظ کنند و بر مدار گذشته حرکت کنند، زیرا وقتی مجموعه ای در تکاپو باشد، دائما با عرصه های نو و جدیدی روبرو می شود و این ممکن است آرامشش را سلب کند، پس ترجیح می دهد تکاپویی نداشته باشد، قطعاً چنین نگرشی موجب افول خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وجه دیگر زیرساخت پیشرفت، این است که بیاموزیم که دائماً یادگیری داشته باشیم، یادگیری بخش مهمی از حیات ما است و انسان به واسطه یادگیری است که رفتارهای منعطف از خود نشان می دهد و این وجه تمایز افراد و فرهنگ ها از یکدیگر است.

 وی با اشاره به آیه ای از قرآن  کریم، در خصوص «عدم تساوی انسان هایی که می دانند و انسان هایی که نمی دانند»، اظهار کرد: عرصه یادگیری، تنوع انسان ها، فرهنگ ها و جوامع و نقاط ضعف و قوت را بیان می کند. کسی که می آموزد، قوی تر و با فرهنگ تر است و استعداد بیشتری برای تحول و پیشرفت دارد.

آموختن روش های یادگیری از ارایه آموزش به دانش آموزان مهم تر است

عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: در آموزش و پرورش بیش از آنچه نیاز داشته باشیم که آموزش را برای دانش آموزان ارائه کنیم، نیازمند آموختن روش یادگیری به آن ها هستیم. همه لحظات زندگی ما سرشار از عناصر عمیق برای فهمیدن و یادگرفتن است. کسانی که هوشیارترند هر روز و هر موضوع، برای آن ها یک فرصت یادگیری است و دائما پویا و با نشاط هستند.

زیرساخت ارایه تجربه های معلمان به صورت منظم و مستمر باید فراهم شود

وی بر استمرار جشنواره ملی تجربه های موفق تأکید و افزود: دبیرخانه این جشنواره باید دائمی باشد و همکاران رابرای ارائه خلاقیت ها و نوآوری ها در این جشنواره ترغیب کنیم، بنابراین باید عرصه ای را فراهم کنیم تا به صورت منظم، تجربیات معلمان عرضه شود و در این خصوص می شود از بستر شاد استفاده کنیم.

همه بخش های آموزش و پرورش باید مجموعه ای یادگیرنده باشند

حاجی میرزایی تصریح کرد: معتقدم هر مدرسه باید یک موضوع مطالعه و یک پژوهشگاه برای خلق ایده های نو و مهم باشد. این که با چه هدفی این جشنواره برگزار می شود، بسیار مهم است، برخی اوقات اهداف برنامه ها فراموش می شود و به انجام آن عادت می کنیم.  باید یک معلم، مدیر و فرد یادگیرنده باشیم و همواره اهداف خود را یادآوری کنیم.

از امکانات شبکه شاد برای ارایه، نظردهی و نتیجه گیری شبکه یادگیرنده آموزش و پرورش استفاده شود

وی گفت:  باید شرایطی فراهم باشد تا هرکسی هر زمانی بخواهد تجاربش را با دیگران به اشتراک بگذارد و سایرین نیز به اندیشه های او امتیاز بدهند. در شبکه شاد این امکان وجود دارد که به جای داشتن داوری متمرکز برای این جشنواره، یک داوری ملی داشته باشیم و مردم، مدارس، معلمان و مدیران خودشان به آثار امتیاز بدهند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نتایج فعلی این جشنواره نیز باید تحلیل شود تا علت عدم استقبال برخی استان ها مشخص شود، بنابراین،  برای توسعه این جشنواره باید تلاش بیشتری شود.

وی خطاب به برگزیدگان جشنواره گفت: نیازمند ایده های شما هستیم و ارزش آن را می دانیم  حتی کاری که موجب شود  یک دانش آموز طور دیگری بیندیشد و یا از یک آسیب دور بماند این کار بسیار مهم و ارزشمند است.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: انسان موجود پیچیده ای است که کار کردن با او نیز سخت است، زیرا همه عناصر یک کلاس با معلم حرف می زنند، هر دانش آموز یک دنیای بزرگ است.

تجربیات جشنواره در شبکه شاد به اشتراک گذاشته شود

وی افزود: این جشنواره برای افرادی که فرصتی برای دیدن و شنیدن دارند، بسیار موثر است، لذا توصیه می کنم این تجربیات را در شبکه شاد به اشتراک بگذارید و  این جشنواره را استمرار دهید.

در پایان این آیین از دو برگزیده جشنواره تقدیر شد و به طور هم زمان برگزیدگان استانی این جشنواره در ادارات کل آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفتند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه