لوگو سایت

اتفاق غیرمنتظره در بازار دلار + نمودار


به گزارش اقتصادنیوز  با این وجود، اسکناس آمریکایی طی یک روند سریع، روز دوشنبه راه صعودی را در پیش گرفت و موفق به فتح کانال ۲۲ هزار تومانی شد. دلار در سومین روز هفته نه تنها از مقاومت ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کرد که حدود ساعت ۵ بعدازظهر در حوالی ۲۲ هزار و ۵۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. این محدوده قیمتی ۹/۱ درصد بیشتر از روز یک شنبه بود و موجب شد که انتظارات افزایشی در بازار قوت بیشتری بگیرد. 

بیشتر فعالان اعتقاد داشتند، طولانی شدن روند مذاکرات عاملی بوده است که زمینه ساز افزایش خریدها در بازار شد. در کنار این در ۲ روز اخیر اخباری در کانال های اطلاع رسانی معامله گران منتشر می شد که بیانگر آن بود که بین انتظارات ایران و آمریکا درباره مذاکرات هسته ای اختلافات زیادی وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از معامله گران ارزی به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز» عنوان می کردند که « به‌رغم آنکه ایران و آمریکا می‌گویند در مذاکرات وین هدف مشترک بازگشت به تعهدات برجامی را دنبال می‌کنند، اما اختلاف‌نظر عمیقی بر سر معنای این مسئله با یکدیگر دارند». 

مرزشکنی درهم، حامی دلار

به گفته فعالان، یکی از متغیرهایی که موجب شد، تقاضا در روز دوشنبه در  بازار داخلی جنب و جوش بیشتری پیدا کند، افزایش نرخ حواله درهم بود. روز دوشنبه حواله درهم نه تنها خود را بالای مرز ۶ هزار تومانی تثبیت کرد که تا محدوده ۶ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند. با درهم ۶هزار و ۱۰۰ تومانی ارزش اسکناس آمریکایی در بازار داخلی  حتی می توانست به نزدیکی ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برسد. 

صرافی ها به بازار نزدیک شدند

رشد قیمت دلار در روز دوشنبه در شرایطی رخ داد که یک روز قبل، رییس کل بانک مرکزی از احتمال افت بیشتر قیمت این ارز سخن گفته بود. برخی  فعالان عنوان می کردند که بازارساز برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار عرضه ارز را افزایش داد. با این حال، شاهدی برای صحبت های خود اراپه نکردند. رشد قیمتی دلار در بازار آزاد در شرایطی صورت گرفت که صرافی های بانکی نیز نرخ فروش دلار را به شکل قابل توجهی بالا آوردند. به عنوان مثال، ساعت ۵ بعدازظهر نرخ فروش دلار در صرافی بانک شهر، ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود که فاصله ای حدودا ۸۰۰ تومانی با قیمت روز یک شنبه داشت. افزایش قیمت دلار در صرافی های بانکی موجب شد که فاصله قیمت آن ها با بازار آزاد کاهش پیدا کند. 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه