لوگو سایت

آمادگی ۵۰۰ سهامدار بزرگ برای عرضه سهام به مردم


به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

سوم خرداد ۱۳۵۱؛ آمادگی ۵۰۰ سهامدار بزرگ برای عرضه سهام به مردم

۵۰۰ سهامدار بزرگ صنایع ایران آمادگی خود را در اجرای نیت شاهنشاه دائر بر واگذاری حداقل یک سوم سهام به مردم طی تلگرافی به حضور ملوکانه رسما اعلام کردند.

سناتور  طاهر ضیایی گفت: ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا اعلام کنیم که درنهایت شوق و شور از راهنمایی‌ها و توصیه‌های خردمندانه شاهنشاه آریامهر، رهبر عالیقدرمان در زمینه عرضه سهام واحدهای صنعتی به عموم ملت ایران استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم با بحث و تبادل‌‌نظر و بررسی‌های لازم یک هماهنگی و همراهی در نحوه اجرای اوامر ملوکانه بین خودمان ایجاد نماییم تا اوامر شاهنشاه در کمال اصالت و دقت و صداقت تا حصول هدف عالی و ارزنده‌ای که منظور نظر مبارکشان بوده است، اجرا شود.

بخش خصوصی ایران تا اندک زمانی پیش از پایه‌گذاری نظام‌ نوین ایران فقط یک سازمان آشفته توزیع بود و با سیستم قرون وطایی به کاری اشتغال داشت که فقط نام «شعبه تجارت» را می‌شد بر آن اطلاق کرد در مدت محدودی که از عمر انقلاب سفید می‌گذرد از قالب قدیمی خود خارج شده و با تحرکی روزافزون به مرحله تولید و حدود آن هم در سطحی غرورانگیز قدم نهاده است.

سناتور ضیایی ادامه داد: صاحبان صنایع ایران با بهره‌گیری از ثبات موجود و یاری دولت ومجلس ارقام مهمی از سرمایه‌های خارجی به صورت سرمایه‌گذاری مشترک توفیق پیدا کردند و این دستاورد نیز به موقع خود برای همه ما موجب سرافرازی است.

صاحبان صنایع ایران با درک صحیح مفاهیم و فلسفه انقلاب و با فشردن دست همکاری و حمایت دولت فرآورده‌های صنایع جوان ایران را به بازارهای پررقابت آن سوی مرزها گسیل داشتند.

هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد نیز در این گردهمایی گفت: از روزی که شاهنشاه آریامهر، رهبر عالیقدر ایران فرمایشات حکیمانه خود را خطاب به صاحبان صنایع ایراد فرمودند، مدت کوتاهی نمی‌گذرد، ولی در همین مدت کوتاه ما شاهد عکس‌العمل‌های مطلوب در داخل و خارج از کشور هستیم.

در داخل کارگران مملکت این فکر شاهانه را از لحاظ عرضه سهام صنایع کشور به خودشان و مردم مورد استقبال شایانی قرار دادند.

ازسوی دیگر صاحبان صنایع نیز از طرق مختلف از جمله تماس‌های مستقیم با خود من و وزیر کار و همچنین با اعلام آمادگی خود در اجتماعات کوچک و بزرگی به منظور عرضه سهام تشکیل دادند آمادگی کامل خود را برای استقبال از افکار شاهنشاه اعلام کردند.

در خارج از کشور نیز مطبوعات مهم دنیا این اقدام را در ردیف اصلاحات ارضی قلمداد کردند آنها نوشته‌اند فکر یک فکر نمونه بود و به صورت بی‌نظیر و در کمال موفقیت مورد استقبال قرار گرفت.

سوم خرداد ۱۳۶۱؛ درخواست ایران برای جلوگیری از انتقال سرمایه کشورهای مسلمان به کشورهای غربی

 محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در پنجمین اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای اسلامی به استانبول رفته بود، در مورد سرمایه کشورهای ثروتمند و مسلمان گفت: آماری در این باره در اجلاس منتشر شد که حاوی اطلاعاتی در مورد سرمایه‌های مازاد این کشورها بود.

براساس این آمار از ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ حدود دویست و هشتاد میلیارد دلار سرمایه مازاد کشورهای ثروتمند مسلمان مانند عربستان، عراق، کویت و امارات عربی متحده به سوی کشورهای صنعتی سرمایه‌داری و موسسات مالی بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی سرازیر شده است و عربستان سعودی به تنهایی بیش از ۲۰ درصد منابع لازم برای موسسات مالی بین‌المللی را تامین کرده است.

درحالی‌که ازسوی دیگر کشورهای فقیر مسلمان آفریقایی برای اخذ کمک مالی ناگزیر بوده‌اند به موسسات مالی بین‌المللی که زیر سلطه و حاکمیت آمریکاست، مراجعه کنند.

تشکیل هیات پاکسازی نیروی انسانی در بانک مرکزی

بانک مرکزی ایران اعلام کرد در اجرای قانون بازسازی نیروی انسانی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت‌ هیات بدوی بازسازی نیروی انسانی بانک مرکزی ایران از تاریخ ۱/۳/۶۱ فعالیت خود را آغاز کرده است. کسانی که به احکام صادره پاکسازی بانک مرکزی قبل از تصویب این قانون اعتراض دارند می‌توانند اعتراضات خود را از تاریخ انتشار این اطلاعیه حداکثر به مدت یک ماه به آدرس بانک مرکزی ایران کمیسیون بازسازی ارسال دارند. به اعتراضاتی که پس از مدت تعیین‌شده ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.

سوم خرداد ۱۳۷۱؛ استفاده از ارز شناور، وابستگی کارخانه‌ها به درآمد نفتی را از بین می‌برد

کارکنان گروه صنعتی خاور بابت صدور ۱۲۵ دستگاه کامیون بنز خاور به کشورهای کویت و سودان در سال ۷۰ هر نفر مبلغ ۱۲۰ هزار ریال پاداش صادرات دریافت می‌کنند.

این مطلب را مهندس رضا فریدی، مدیرعامل گروه صنعتی خاور در جریان دیدار  نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین از این کارخانه اعلام کرد.

وزیر صنایع سنگین گفت: افزایش تولید، توام با تغییر سیاست‌های اقتصادی، از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای راه‌اندازی صنعت است.

وی با تاکید بر تغییر سیاست دولت در امر سرمایه‌گذاری صنعتی، پایین بودن قیمت ار را ضدتولید دانست و افزود: این امر باعث کاهش کیفیت تولیدات صنعتی و افزایش کاذب قیمت‌ها شده است.

نژادحسینیان با اعتقاد به اینکه استفاده از ارز شناور، وابستگی کارخانه‌ها را به درآمدهای نفتی از بین می‌برد، گفت: تلاش کارخانه‌ها در زمینه تولیداتشان برای تامین ارز موردنیاز، نه تنها موجب کاهش بوروکراسی اداری می‌شود، بلکه کیفیت تولیدات را به جهت رقابت کارخانه‌ها با یکدیگر افزایش می‌دهد.

سوم خرداد ۱۳۹۱؛ انتقاد شمس‌الدین حسینی از نرخ سود بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی بار دیگر با انتقاد از نرخ سود ۲۱ درصدی عقود مشارکتی تصریح کرد: به عنوان وزیر اقتصاد اعلام می‌کنم هزینه تامین مالی و نرخ سود ۲۱ درصد بالاست، ‌ولی شورای پول و اعتبار و مجموعه کارشناسی کشور بنا به ادله مختلف این نرخ را انتخاب کرده و با دستور هم نمی‌توانیم آن را کاهش دهیم.

شمس‌الدین حسینی البته اذعان داشته که اگر بتوانیم تنوع در شیوه تامین مالی ایجاد کنیم همین امر پایه تامین مالی را گسترش می‌دهد و آن وقت می‌توانیم توقع داشته باشیم نرخ‌ها را کاهش بدهیم. یک روز قبل‌تر هم، وزیر صمت در همایش ملی بهره‌وری و تولید ملی با انتقاد شدید از نرخ سود بانکی گفته بود: کسی نمی‌تواند با سود بانکی ۲۵ درصد، تولید را اداره کند و در چارچوب قوانین محصول خود را بفروشد.

مهدی غضنفری اضافه کرده بود: در شرایط فعلی، سهم موسسات مالی و بانکی در تولید کشور بسیار ضعیف است؛ درحالی‌که تعداد زیای موسسه مالی و اعتباری در حال فعالیت هستند که مشخص نیست چه نقشی در فضای کسب‌و‌کار کشور دارند و باید ساماندهی شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص اقدامات و تمهیدات مجموعه وزارت اقتصاد برای به‌کارگیری موسسات مالی و اعتباری در جهت حمایت تولید اظهار کرد: سیستم پولی کشور حدود ۹۸ درصد از منابع خود را تسهیلات داده و بسیاری از بانک‌ها بر روی ظرفیت کامل حرکت می‌کنند.

شمس‌الدین حسینی ادامه داد: برخی از تسهیلاتی که در سیستم بانکی در اختیار بخش تولیدی و صنعتی قرار می‌گیرد، سرمایه در گردش است که جزو عقود مبادله‌ای می‌باشد و نرخ سود آن در شورای پول و اعتبار مشخص شده که از ۱۴ تا ۱۵ درصد است. حسینی افزود: سقف سود مشارکتی نیز ۲۱ درصد است و تمرد از این نرخ‌های علی‌الحساب تخلف محسوب می‌شود و با متخلف باید برخورد لازم صورت گیرد.

 

سانگ یانگ کره در ایران خودرو می‌سازد

دو شرکت هیوندایی و کیاه کره در حالی همراه با سیاست‌های تحریمی غرب، روابط تجاری خود با ایران را قطع کردند که دیگر خودروساز این کشور نه‌تنها قصد ماندن دارد، بلکه خواهان مونتاژ خودرو در ایران هم است.

آن‌طور که مدیر فروش شرکت رامک خودرو (نمایندگی واردات سانگ یانگ به ایران) اعلام کرد: در حال حاضر مجوزهای لازم برای آغاز مونتاژ محصولات این شرکت کره‌ای در ایران اخذ و حتی زمین موردنظر نیز برای احداث کارخانه، مشخص و خریداری شده است.

اگر این اتفاق رخ بدهد، پس از مدت‌ها دوباره «سانگ یانگ» میهمان صنعت خودرو کشور خواهد شد؛ خودروسازی که پیش‌تر به واسطه شرکت بخش خصوصی «مرتب» محصولاتی مانند «کوراندو» و «موسو» را در ایران به مونتاژ می‌رساند، اما خیلی دوام نیاورد و هم‌اکنون دیگر نامی از «مرتب» در خودروسازی کشور به چشم نمی‌آید.

مدیر فروش و خدمات پس از فروش رامک خودرو ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، از امروز فروش خودروهای «اکتیون» به قیمت ۶۲۳ میلیون ریال، «کایرون» با قیمتی حدود ۶۹۰ میلیون ریال و «رکستون» با قیمت نزدیک به ۸۰۰ میلیون ریال آغاز خواهد شد.به گفته غفوریان، در فاز جدید فروش «اکتیون» به صورت نقد و اقساط فروخته خواهد شد.

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه