لوگو سایت

دست رد بورس به خرید اوراق دولتی


به گزارش اقتصادنیوز ، در دومین هفته برگزاری بازار اولیه حراج اوراق بدهی هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق از طریق بانک مرکزی فروخته شد. این بازار به منظور تامین کسری بودجه دولت از هفته نخست خرداد راه اندازی شده است. مشتریان در این بازار بانکها و نهادهای سرمایه ای و فروشنده اوراق دولت است. در مهمترین اتفاق هفته اخیر سهم بورسی ها از خرید اوراق صفر بوده و بانکها ۱۰۰ درصد اوراق را خریداری کرده اند.

در همین رابطه پیرو اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی در روز سه‌شنبه ۴ خردادماه ۱۴۰۰ درخصوص برگزاری حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به اطلاع می‌رساند، طی برگزاری دومین مرحله از این حراج، یک بانک سفارش‌‌ خود را به ارزش هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در سامانه‌ بازار بین‌بانکی ثبت کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمن پذیرش این درخواست با فروش هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق «اراد ۸۵» با نرخ بازده تا سررسید ۲۰.۸۲ درصد به آن بانک موافقت کرد. معاملات مربوط به فروش این اوراق در روز سه‌شنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۰ توسط کارگزاری بانک مرکزی در سامانه معاملاتی بورس ثبت شد. 

طی هفته منتهی به ۱۱ خردادماه سال ۱۴۰۰، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس فروخته نشد. بنابراین در این دوره، در مجموع هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی دولتی توسط یک بانک خریداری شد.

اما کدام عامل مانع از خرید بورسیها در حراج اوراق شده است؟

با توجه به سودبالای اوراق و ترجیحات نهادهای سرمایه ای تنها عاملی که این عدم خرید اوراق بدهی دولتی را توضیح می دهد آن است که با وجود آنکه شرکتهای خریدار در بورس با مجدودیت هایی نامرئی در خرید اوراق دولتی مواجه هستند که مانع از خرید اوراق توسط این شرکتها شده است

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه