توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای جلوگیری از گرمازدگی


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، کارشناسان گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت این دانشگاه، اقدامات زیر را برای پیشگیری از عوارض گرمازدگی توصیه کرده‌اند:

“وجود روغن و چربی مازاد در مواد غذایی پرچرب و سرخ‌شده، فرایند هضم را مشکل می‌کند و احساس سوزش در معده و همچنین مری به همراه دارد. بنابراین با افزایش دما  از مصرف مواد غذایی سرخ‌شده خودداری شود.

از نوشیدن چای، قهوه و نوشابه‌های گازدار به دلیل داشتن کافئین که موجب کاهش رطوبت بدن و افزایش دمای بدن می‌شود، در فصل گرم سال تا حد امکان خودداری شود.

با گرم شدن هوا لازم است میزان بیشتری آب مصرف شود بنابراین اگر در شرایط عادی لازم است هشت لیوان آب بنوشیم، در هوای گرم باید مقدار بیشتری از مایعات مصرف شود. علاوه بر آن، برای نوشیدن آب نباید تا زمان تشنگی صبر کرد.

برای حفظ رطوبت بدن، از میوه‌های فصل تابستان مانند هندوانه و طالبی که سرشار از آب هستند، بیشتر استفاده شود. این امر به بهبود عملکرد سیستم گوارش نیز کمک خواهد کرد.

مصرف مواد غذایی تازه و زودهضم مانند میوه‌های تازه، سبزیجات، سالاد و غیره برای روزهای گرم و پیشگیری از گرمازدگی مفید است.

 برای هضم بهتر غذا حتما سعی شود غدا در مکان های خنک و به دور از گرمای شدید صرف شود.

استفاده از میوه‌های آب‌دار به عنوان مکملی برای تامین آب بدن و مقابله با گرمازدگی  بسیار مفید است.

مصرف شربت‌های سنتی مثل خاکشیر یا تخم شربتی که مقادیر زیادی از آب را به خود جذب می‌کنند، کمک بزرگی به رفع گرمازدگی و کم‌آبی بدن می‌کند.

از مصرف شربت‌هایی که مواد قندی بالا دارند، خودداری شود. در ایام گرم سال شربت‌هایی در بازار عرضه می‌شود که هیچگونه برچسب وزارت بهداشت و سیب سلامت را ندارند. بنابراین هنگام خرید به پروانه بهره‌برداری، تاریخ تولید و تاریخ انقضای چنین شربت‌هایی توجه  و دقت کافی شود.

از مصرف غذاهای شور خودداری شود زیرا نمک باعث خروج آب بیشتری از بدن می‌شود و بدن را در معرض کم‌آبی قرار می‌دهد.

مصرف شیرینی و شکر نیز باید کاهش یابد زیرا بدن برای سوخت و ساز قندها، به آب نیاز دارد و مصرف مواد شیرین از جمله شربت‌های شیرین، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی نیاز بدن به آب را افزایش می‌دهند  و ممکن است عوارض گرمازدگی را تشدید کنند.”



منبع خبر

دیدگاه ها

mood_bad
  • بدون دیدگاه.
  • افزودن دیدگاه