لوگو سایت

حمله آمریکا به مواضع طالبان در افغانستان


به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از فارس، شبکه خبری فاکس‌نیوز شامگاه جمعه به نقل از یک مقام پنتاگون مدعی شده آمریکا مواضع طالبان در شمال افغانستان را هدف حملات پهپادی قرار داده است.

این حمله ادعایی ساعاتی قبل از سفر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شده است. 

مقام آمریکایی گفته شمار نامشخصی از پیکارجویان طالبان در ولایت‌های «بغلان» و «قندوز» که این دو حمله در آنها اتفاق افتاد کشته شدند.

همزمان خبرگزاری «طلوع» مستقر در کابل گزارش داده نیروهای ارتش افغانستان موفق به بازپس‌گیری ۶ منطقه جدید از طالبان ظرف ۲۴ ساعت گذشته شده‌اند.

برخی از مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند کابل ممکن است ظرف چند ماه بعد از خروج نیروهای آمریکایی سقوط کرده و به دست نیروهای طالبان بیفتد.

ارتش آمریکا تا به حال بیش از نیمی از ۳۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان و بخشی از تجهیزاتش را از این کشور خارج کرده و قرار است تا ۱۱ سپتامبر فرایند خروج آمریکایی‌ها تکمیل شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال شب گذشته گزارش داده بود جدیدترین دیدگاه تحلیلگران اطلاعاتی و مقام‌های نظامی آمریکا این است که دولت افغانستان و پایتخت این کشور، کابل، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه بعد از خروج نیروهای آمریکا سقوط کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این ارزیابی جدید موجب احساس اضطرار میان مقام‌های نظامی آمریکا شده تا برنامه‌هایی را برای تخلیه پرسنل آمریکایی در کابل در صورت وخیم شدن اوضاع تدارک ببینند.

یک مقام ارشد آمریکایی عصر پنجشنبه به فاکس‌نیوز گفته بود دولت آمریکا در تلاش است هزاران مترجم افغانستانی و خانواده‌های آنها را قبل از خروج نظامیان آمریکایی به کشورهای دیگر منتقل کند. 

«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون گفته هنوز جزئیات مربوط به تخلیه این افراد و نقل مکان آنها روشن نیست.

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، مقام‌های کاخ سفید با توجه به پیشروی‌های طالبان از ارتش خواسته‌اند سرعت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را کاهش دهند.

با وجود این، «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه گفت که کاخ سفید برنامه‌ای برای به عقب انداختن طرح «جو بایدن» برای تکمیل خروج از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ندارد.

حملات طالبان علیه نیروهای افغانستان طی دو ماه گذشته شدت گرفته است. این حملات به ویژه بعد از اعلام برنامه بایدن برای خروج از افغانستان تا یازده سپتامبر تشدید شده است.

در دو ماه گذشته، حدود ۵۰ شهرستان یا به تصرف طالبان درآمده‌ و یا شاهد درگیری‌ بوده‌اند. بسیاری از این شهرستان‌ها بدون مقاومت نیروهای امنیتی، به دست طالبان افتاده‌اند. 

نرسیدن نیروی کمکی، از اصلی‌ترین علت‌های افتادن مراکز شهرستان‌ها بدست طالبان دانسته می‌شود. 

منابع محلی در برخی از ولایت‌ها می‌گویند که تبلیغات طالبان درباره شمار اعضا و گستردگی حملات طالبان بر تعدادی از این شهرستان‌ها نیز باعث شده‌اند که نیروهای دولتی بدون مقاومت این بخش‌ها را ترک کنند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحولات افغانستان گفته از ثبات در این کشور حمایت می‌کند. نماینده ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه در سخنرانی در شورای امنیت گفت: «با خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور در یک تقاطع قرار دارد. افغانستان می‌تواند به مسیر صلح برود که طی آن تمامی طرف‌ها با تعامل با گفت‌وگو موافقت کرده و به چند دهه خونریزی پایان بخشند یا اینکه می‌توانند خشونت‌ها بیشتری را در بر بگیرند در حالی که یکی از طرف‌ها توان نظامی خود را برای مجبور کردن طرف دیگر برای پذیرش شرایط صلح استفاده کند. جامعه بین‌الملل نباید اجازه بدهد مورد دوم اتفاق بیفتد چون این یک صلح واقعی نبوده و در نتیجه دوام نخواهد آورد».

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه سخنرانی خود افزود: «در واقع، یک افغانستان امن‌تر، با ثبات‌تر و موفق که در صلح با خود و همسایگان قرار دارد به نفع همه افغانستانی‌ها، منطقه و جهان خواهد بود. بر عکس، یک افغانستان ناامن و بی ثبات که منشا افراط‌گرایی خشونت آمیز، تروریسم و جنایت سازمان یافته باشد که شامل تولید و قاچاق مواد مخدر است تهدیدی برای خود افغانستانی‌ها و صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود».

همچنین سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات اخیر در افغانستان در توئیتی نوشته است: به دقت تحولات نگران‌کننده در افغانستان را دنبال می‌کنیم. ایران خواستار کاهش فوری تنش، احترام به حاکمیت قانون و گفت‌وگوی فراگیر است.»



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه