لوگو سایت

فوری؛حمله شدید موشکی به نیروگاهی که ۱۴ روز پیش افتتاح شد


دفتر رسانه‌ای وزارت برق عراق اعلام کرد که نیروگاه حرارتی تولید برق در سامراء با چند موشک کاتیوشا هدف قرار گرفت.به گزارش ایرنا، بر اساس بیانیه وزارت برق عراق این نیروگاه به شدت آسیب دیده است.

این حمله چند ساعت پس از درخواست مقتدی صدر برای برکناری وزیر برق عراق قابل تامل است. آیا دست‌هایی در تلاش برای تحریک بیشتر اختلافات در عراق یا بهره برداری از آن هستند؟ حمله به خطوط انتقال برق عراق از جمله خط راهبردی برق ایران به دیالی به سود کدام طرف‌هاست؟  سوالاتی که هنوز بی پاسخ هستند.

هنوز گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته اما سوابق، نشان از دست داشتن احتمالی تروریست‌های داعش دارد زیرا عناصر داعشی بارها به دکل‌های انتقال برق در استان‌های پرحادثه مانند دیالی، کرکوک و صلاح الدین حمله کرده‌اند.

داعشی‌ها تاکنون بیش از ۲۰ دکل برق از جمله خط راهبردی انتقال برق ایران به عراق را در شمال شرقی دیاله تخریب کرده‌اند اما پیش‌تر معمولا این عملیات‌ها با کارگذاری بمب و نه حمله راکتی انجام می‌شد.

نیروگاهی که به تازگی هدف حملات موشک های کاتیوشا قرار گرفت ۱۴ روز پیش توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به استان صلاح الدین افتتاح شده بود. در این سفر «ماجد مهدی الاماره» وزیر برق عراق، «عمار الجبر» استاندار صلاح الدین و سپهبد «عبدالامیر رشید یارالله» رئیس ستاد ارتش عراق همراه نخست وزیر عراق حضور داشتند.  

نیروگاه حرارتی صلاح الدین متعلق به شرکت دولتی تولید نیروی برق منطقه شمال عراق است و مجری آن شرکت « CMEC» چین است.

دو هفته پیش، در مراسم افتتاح این نیروگاه، الکاظمی گفت: فاز اول نیروگاه حرارتی صلاح الدین را با وجود همه چالش های حاضر به ویژه بحران اقتصادی و تاثیرهای شیوع کرونا افتتاح می کنیم. این نیروگاه شبکه ملی برق را با یک هزار و ۲۶۰ مگاوات برق تامین خواهد کرد و برای یک هزار و ۴۰۰ شهروند عراقی متخصص ایجاد اشتغال می کند.​



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه