لوگو سایت

نوشیدن آب زیاد و استراحت قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا ضروری است


فاطمه شیرانی در گفت و گو با ایرنا افزود: نخستین و مهمترین مساله ای که برای مردم در واکسیناسیون کرونا مطرح است، حفظ آرامش و خونسردی است به همین دلیل نیاز است که افراد از چند روز قبل از دریافت واکسن با استراحت و خواب کافی، ذهن خود را آرام کنند و اضطراب نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه استراحت و خواب کافی پس از  دریافت واکسن  نیز ضروری است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این روزها بیشتر دریافت کنندگان واکسن کرونا از گروه سالمندان هستند نیاز است که به بدن خود استراحت کافی دهند و نرمش و فعالیت بدنی ملایم داشته باشند.

شیرانی با بیان اینکه مردم می‌توانند با رعایت دستور غذایی مناسب در قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا، ایمنی بدن خود را تقویت کنند تا به کمترین عوارض احتمالی دچار شوند، یکی از نکات مهم در اصول تغذیه واکسیناسیون کرونا را نوشیدن آب و مایعات به اندازه زیاد از یک هفته قبل از دریافت واکسن دانست.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مصرف مایعات گرم مانند چای کمرنگ و قهوه ملایم نیز قبل و بعد از دریافت واکسن کرونا موثر است، ادامه داد: اگر مصرف این مایعات همراه با چاشنی هایی مانند زعفران، دارچین یا زنجبیل باشد در افزایش آرامش و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

وی با بیان اینکه خوردن صبحانه قبل از دریافت واکسن ضروری است، گفت: این صبحانه باید منبعی از غلات، پروتئین و سبزیجات مانند نان، پنیر و گردو باشد و غذایی مانند شیر برنج نیز بسیار مناسب است.

وی استفاده از منابع آنتی اکسیدان از جمله غلات کامل، سبزیجات، میوه و انواع مغزیجات را ضروری خواند و اضافه کرد: مصرف این مواد غذایی به کاهش التهاب بدن و افزایش قدرت ایمنی منجر می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف روزانه ۲ تا سه واحد میوه (۱۴۰ گرم) و ۳۰ تا ۴۰ گرم سبزیجات، تصریح کرد: افراد مختلف باید قبل از دریافت واکسن، نظم بیشتری به مصرف سبزی و میوه خود دهند.

شیرانی استفاده از مواد غذایی دارای اُمگا ۳ مانند انواع ماهی، گردو و روغن کانولا را نیز مهم دانست و اظهار داشت: مصرف نمک و شکر به ویژه در میان سالمندان از یک هفته قبل از دریافت واکسن کرونا باید کنترل شود زیرا مصرف موادی مانند نوشابه و شربت‌های بسیار شیرین به کاهش ایمنی بدن منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر مصرف لبنیات کم چرب، منابع ویتامین سی و منیزیم را قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا، گفت: مردم باید همواره تلاش کنند که برنامه غذایی متعادل و متنوع داشته باشند و اگر ناگهانی نوبت واکسیناسیون کرونا به آنها اعلام شد، از نظر تغذیه آمادگی داشته باشند.

این متخصص تغذیه درباره واکسیناسیون افراد مبتلا به دیابت، توضیح داد: این افراد باید با حفظ آرامش خود، قبل از دریافت واکسن، داروهای خود را به موقع مصرف کنند و اگر احساس ضعف و خستگی داشتند چای یا شیر با یک قاشق عسل یا ۲ خرما مصرف کنند.

شیرانی تصریح کرد: داشتن اضطراب و نگرانی در میان افراد  مبتلا به دیابت  مساله ساز است زیرا این موضوع به ترشح هورمون استرس زا منجر می‌شود که بر روی وضعیت بدن آنها و کارکرد انسولین تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی درباره افرادی که به فشار خون مبتلا هستند نیز گفت: آنها باید مواد غذایی حاوی کلسیم، منیزیم و پتاسیم مانند سبزیجات دارای برگ سبز، موز، انبه و کیوی مصرف و از خوردن غذاهای آماده و فوری (فست فود) پرهیز کنند.

شیرانی با اشاره به اینکه مطالب نادرست و نامعتبر زیادی در فضای مجازی در این  زمینه وجود دارد، تصریح کرد: افرادی که در نوبت دریافت واکسن کرونا قرار دارند برای اطمینان بیشتر می‌توانند به متخصص یا مشاور تغذیه مراجعه کنند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: بیشتر افرادی که در دوران کرونا، آسیب دیدند و به سختی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند کسانی بودند که اصول تغذیه مناسب و صحیح را رعایت نمی‌کردند.

واکسیناسیون علیه کرونا در اصفهان همزمان با سایر استان‌ها، ۲۱ بهمن ۹۹ با فرمان رییس جمهوری آغاز شد.

تاکنون حدود ۲۷۰ هزار نفر در استان یک نوبت واکسن و حدود ۱۱۰ هزار نفر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کردند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه