لوگو سایت

قیمت تمام شده کنسانتره براساس قراردادهای ایمیدرو، اقتصادی نیست / قیمت سنگ درصدی از شمش فخوز یا براساس بورس کالا باشد


اقتصادآنلاین– طاهره گودرزی؛ حسین پورمعصومی مدیرعامل عامل شرکت صنعتی و معدنی گهر پویش گام ( بهره‌بردار معدن شماره ۲گل‌گهر) در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در خصوص قرارداد سرمایه‌گذاری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران با شرکت گام، توضیح داد: ایمیدرو، در سال ۹۶ قرارداد بهره برداری از معدن شماره ۲گل‌گهر را با شرکت صنعتی و معدنی گهر پویش گام منعقد کرد. قرارداد اولیه شامل استخراج ۱۲میلیون تن سنگ آهن بود که در زمستان ۹۹ به پایان رسید و قرارداد دوم که الحاقیه قرارداد اول است، اززمستان۹۹ به مدت ۴سال شروع شد که این قرارداد نیزشامل استخراج ۱۲ میلیون تن سنگ است.

وی در ادامه افزود: در قراردادهایی که ایمیدرومنعقد کرده، قیمت سنگ آهن براساس قیمت جهانی سنگ و قیمت روز دلار تعیین شده است. همانطور که می‌دانید قیمت ارز در سال ۹۶ تفاوت فاحشی با قیمت ارز در سال‌های ۹۷ به بعد دارد. از نیمه دوم مرداد سال۹۷ نرخ ارز جهش شدید یافت و از آنجاییکه نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت سنگ آهن می‌گذارد، باعث شد قیمت سنگ به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به نحوی که وقتی سنگ آهن وارد خطوط کنسانتره و گندله می‌شود، محصول تولید شده به هیچ وجه اقتصادی نیست. 

حسین پورمعصومی تاکید کرد: در تعیین قیمت سنگ، یک قیمت برجا داریم که سازمان ایمیدرو فرمول آنرا نوشته که باید به آنها پرداخت کنیم اما در واقع استخراج سنگ هزینه‌های دیگری دارد که باید به قیمت آن اضافه شود. وقتی قیمت سنگ برجا را محاسبه کردیم، از۱۶درصد شمش فولاد خوزستان که مبنای قیمت گذاری کنسانتره است، بسیار بالاتر بوده است. اگرهزینه‌های استخراج، حمل سنگ از معدن تا خطوط فرآوری، فرآوری و ریکاوری را حدود ۶۰درصد در نظر بگیریم، قیمتی که برای کنسانتره در می‌آید به نسبت قیمت سنگ آهن بسیار تفاوت دارد. به طور مثال قیمت سنگ معدن ۲گل‌گهر در اسفند ۹۹ حدودا ۱۷میلیون ریال برای هرتن بوده که کنسانتره‌ای که از آن تولید شده، ۴۳میلیون ریال برای هرتن بوده است. در واقع اگر شرکت‌هایی مثل گل‌گهر، فولاد ایرانیان بخواهند فقط به سنگ معدن ۲ اکتفا کنند، قطعا قیمت کنسانتره برایشان اقتصادی نخواهد بود و این حتی در گندله سازی نیز جبران نمی‌شود.

در این زمینه بخوانید؛







مدیرعامل شرکت گهرپویش گام بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت ارز از سال ۹۷جهش داشته است، بهتر است روش قیمت‌‎گذاری این قراردادهای سرمایه گذاری اصلاح شود. قیمت کنسانتره و گندله براساس درصدی از شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود، پیشنهادی که می‎توان داد این است که قیمت سنگ نیز متناسب با زنجیره فولاد براساس درصدی از شمش فخوز دیده شود و یا مرجع قیمت گذاری بورس کالا باشد تا قیمت سنگ برای شرکت‌های معدنی که بخشی از کنسانتره کشوررا تولید می‌کنند نیز منطقی باشد و  درکنار یک سود منطقی، قابلیت تداوم تولید نیز محقق شود. با شرایط فعلی، شرکت های معدنی با مشکل جدی مواجه شده‌اند که سهامداران ما معتقدند باید اصلاح قیمتی صورت بگیرد و قیمت‌‌ها براساس توسعه زنجیره فولاد، اصلاح شود. 

وی درپاسخ به این پرسش که اگر صادرات محصولات زنجیره فولاد آزاد شود، آیا قراردادها اقتصادی نخواهد بود، گفت: با توجه به سیاست کلی نظام که منع خام فروشی است، شرکت های معدنی نیز تمایل ندارند که سنگ استخراج شده را صادر کنند و می‌خواهند که در خطوط داخلی به کنسانتره و گندله تبدیل شود. قطعا با توجه به کمبود سنگ منطقه، اگر این سنگ آهن را بخواهیم صادر کنیم، چالش بزرگی برای خطوط کنسانتره و گندله منطقه گل گهر ایجاد می‌شود. 

پورمعصومی در پایان اعلام کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، که امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اعلام کردند، امیدواریم قیمت‌هایی که در قراردادها آمده و برای شرکت‌ها چالش ایجاد کرده مخصوصا خطوط تولید کنسانتره و گندله را در منطقه و کل کشوربه خطر می‌اندازد، توسط ایمیدرو اصلاح شود تا قیمت کنسانتره و گندله یک قیمت معقول و منطقی شود.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه