لوگو سایت

نشست تاریخی در بغداد/ ترکیه درصدد به رسمیت شناختن طالبان


به گزارش اقتصادنیوز، «برگزاری نشست تاریخی در بغداد»، «تلاش برای ایجاد منطقه امن در کابل»، «ترکیه درصدد به رسمیت شناختن طالبان»، «موشک های ضدتانک پیشرفته در چنگ طالبان« و «اعتراض به محدودیت‌های انتخاباتی در آمریکا» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

نشست تاریخی در بغداد

به گزارش میدل ایست نیوز، وزارت امور خارجه عراق بیانیه پایانی نشست همکاری و شراکتِ بغداد را که با حضور ۹ کشور برگزار شد را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است، شرکت‌کنندگان در نشست همکاری و شراکت بغداد که در ۲۸ اوت ۲۰۲۱ در سطح رهبران برای حمایت از عراق و رایزنی درباره چالش‌ها و مسائل مشترک و چشم‌اندازهای آینده حضور به هم رساندند. حاضران در این نشست ضمن ابراز تشکر از تلاش‌های عراق در برگزاری این نشست با مشارکت رهبران کشورهای منطقه و دوست و اشاره به حمایت از دولت و ملت عراق، بر لزوم یکپارچه‌سازی تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند؛ تلاش‌هایی که بازتاب مثبتی بر ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت همچنین عراق از نقش هماهنگ‌کننده فرانسه در برگزاری و حضور فعال در این نشست قدردانی کرد.

33

در طی این نشست، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تاکید کرد  اجازه تبدیل عراق به میدان نزاع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نمی‌دهیم.  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با حضور در نشست بغداد گفت که برگزاری نشست شراکت و همکاری در بغداد به مثابه پیروزی برای عراق است.  او گفته: «صرف نظر از تصمیم آمریکا برای خروج از عراق، ما به نبرد با تروریسم در عراق تا زمانی که این کشور بخواهد ادامه می‌دهیم.» عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در سخنرانی خود در کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت گفت مصر پشتیبان و حامی دولت عراق خواهد بود تا دولت بتواند از امنیت و ثبات کشور حفاظت کند. او تأکید کرد که مصر با تعرض به اراضی عراق و دخالت‌های خارجی در امورش مخالف است.

تمیم بن حمد امیر قطر برخی بحران‌های منطقه را موجب خطر برای امنیت جهان دانست و در این راستا بر ضرورت یکپارچگی ملت و خاک عراق و ازجمله «وحدت سلاح مشروع در سایه نهادهای مشروع حکومتی» تأکید کرد و آن را از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر یکپارچگی عراق دانست. امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم در سخنان خود گفت که کشورش از ثبات، امنیت، استقلال، تمامیت ارضی، عزت، اقتدار و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی عراق حمایت می‌کند. او ابراز تأسف کرد که “جای سوریه در میان کشورهای حامی عراق خالی است”.

صباح خالد الصباح، نخست‌وزیر کویت در نشست بغداد گفت: «مادامی که عراق از ثبات برخوردار نباشد، منطقه روی ثبات را نخواهد دید.» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنان خود با تأکید بر اینکه تروریسم در آینده عراق هیچ جایی ندارد گفت: «بدین وسیله اعلام می‌کنم که ترکیه حضور گروه پ‌ک‌ک در خاک عراق را غیر قابل قبول و آن را تهدیدی برای ثبات عراق می‌داند.» فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در کنفرانس منطقه‌ای بغداد برای همکاری و شراکت گفت: «آنچه در منطقه می‌گذرد، نیازمند افزایش سطح هماهنگی‌ها است.»

تلاش برای ایجاد منطقه امن در کابل

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که پاریس و لندن پیش‌نویس قطعنامه ایجاد منطقه امن در کابل را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهند کرد. این اقدام در راستای حفاظت از کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند پیشنهاد شده و قرار است نشست شورای امنیت روز دوشنبه برگزار شود. امانوئل مکرون در مصاحبه با یک روزنامه فرانسوی گفته هدف قطعنامه پیشنهادی ما این است در کابل منطقه امن زیر نظر سازمان ملل اعلام شود تا عملیات انساندوستانه ادامه یابد. رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفته است٬ مذاکرات اولیه با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و احتمال تخلیه تعداد بیشتری از افراد از این کشور٬ در جریان است.

31

مهلت تعیین شده توسط جو بایدن برای پایان ماموریت نظامی آمریکا پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان ۳۱ اوت (روز سه شنبه) به پایان می رسد و قرار است نیروهای نظامی آمریکا که از فرودگاه کابل محافظت می‌کنند این فرودگاه را تخلیه کنند. هنوز وضعیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی مشخص نیست. روز شنبه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفته است که این گروه «به زودی» و پس از خروج نیروهای آمریکایی کنترل کامل فرودگاه کابل را دست خواهد گرفت.

ترکیه درصدد به رسمیت شناختن طالبان

میدل‌ایست‌آی مدعی شده براساس پیش‌نویس توافق ترکیه با طالبان در افغانستان، قرار است ترکیه و قطر به‌صورت مشترک فرودگاه بین‌المللی کابل را مدیریت کنند.طبق گزارش، انتظار می‌رود که اردوغان در این مورد با متحدان ناتو به‌ویژه ایالات متحده‌ آمریکا رایزنی کند. براساس این توافق، ترکیه طالبان را به‌عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت می‌شناسد.

32

دو منبع آگاه از این موضوع به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند که ترکیه از طریق یک شرکت خصوصی که کارمندان آن متشکل از سربازان و پلیس سابق این کشور است، امنیت فرودگاه کابل را تأمین خواهد کرد. در این گزارش آمده است که پیش‌نویس توافق با طالبان پس از اتمام روند خروج آمریکا از هفته‌ آینده نهایی می‌شود، اما پیش از آن باید از سوی رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه تأیید شود. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه چند روز پیش گفت که طالبان از کشورش خواسته‌ تا مدیریت فرودگاه کابل را بر عهده بگیرد. اردوغان اما تأکید کرده بود که تاکنون در این زمینه تصمیمی نگرفته‌ و این مسئله را منوط به حضور نیروهای نظامی خود دانسته است.

موشک های ضدتانک پیشرفته در چنگ طالبان

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگی شایگو، وزیر دفاع روسیه، گفته که پس از خروج آمریکا از افغانستان، بیش از ۱۰۰ موشک ضد تانک جاولین به دست طالبان افتاده که بیشتر از تعدادی است که ارتش اوکراین در اختیار دارد. او گفته: «روسیه، مواد مخدر و تعداد زیادی سلاح به ویژه سیستم‌های موشکی ضد هوایی قابل حمل و موشک‌های هدایت شونده ضد تانک را تهدید و خطری جدی برای افغانستان می‌داند».

34

جاولین یک موشک هدایت شونده ضدتانک است. این موشک علاوه بر تانک، برای شلیک به سمت ساختمان، سنگر، یا هلیکوپتر هم به کاربرد دارد و پس از شلیک، هدف خود را به‌طور اتوماتیک پیدا و سپس نابود می‌کند تا آنجا که در ارتش آمریکا درباره سیستم هدایتی بسیار دقیق این موشک گفته می‌شود: «شلیک کن و به چیزی دیگر فکر نکن.»

اعتراض به محدودیت‌های انتخاباتی در آمریکا

به گزارش رویترز، روز گذشته ده ها هزار معترض آمریکایی در شهر‌های مختلف ایالات متحده در اعتراض به تصویب لایحه جنجالی «محدودیت‌های انتخاباتی» و در سالگرد «راهپیمایی به سوی واشنگتن» راهپیمایی کردند. پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا،  قانونگذاران جمهوریخواه تصویب لایحه اعمال محدودیت بر رای دهی را در دستور کار خود قرار دادند. اکنون پس از گذشت مدت‌ها، جمهوریخواهان توانستند لایحه مورد نظر را تصویب کنند. طبق این لایحه، استفاده از صندوق‌های سیار و مراکز بیست و چهار ساعته رأی گیری ممنوع است. علاوه بر آن، این لایحه نظارت حزبی بر صندوق‌ها را افزایش داده و افراد را ملزم به ثبت درخواست پیش از ارسال برگه رأی می‌کند.

35

این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیش‌ تر این لایحه را یک تجاوز آشکار خوانده و گفته بود این تلاشی برای سرکوب حق رای مردم در آمریکا و انتخابات آزاد است. دموکرات‌های آمریکا هم در اقدامی علیه تصویب قوانین مشابه در ایالت های تحت کنترل جمهوریخواهان، لایحه‌ ای تحت عنوان «قانون ارتقای حق رأی» را در مجلس نمایندگان این کشور در واشنگتن ارائه و تصویب کردند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه