لوگو سایت

پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی رئیسی با یک عکس


سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی با عنوان “بانکداری اسلامی با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب” پس از دو روز به کار خود پایان داد. در روز دوم برگزار کنندگان در یک پنل از تمامی روسای کل بانک مرکزی در پس از انقلاب دعوت کرده بودند در نشستی به بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب بپردازند.

محمد حسین عادلی اولین رئیس کل بانک مرکزی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی، طهماسب مظاهری و محمود بهمنی روسای کل بانک مرکزی در دولت محمود احمدی نژاد و ولی اله سیف اولین رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی قبول کرده بودند به این نشست بیانند.  در کنار روسای پیشین  یک مسئول کنونی بانک مرکزی نیز حاضر بود.

طبیعتا اگر به قاعده اعضای نشست بود این چهره باید اکبر کمیجانی رئیس کل کنونی بانک مرکزی می بود اما به جای کمیجانی یکی از اعضای هیات عامل در این نشست که جنبه نمادین نیز داشت حاضر شد؛ محمد طالبی دبیر کل کنونی بانک مرکزی! وقتی از بین اعضای هیات عامل بانک مرکزی طالبی در این نشست حاضر می شود موضوع می تواند فرق کند و حتی رنگ و بوی تفسیر آمیز به خود بگیرد، چرا؟

Image-2 (2)

عکس مربوط به نشست روسای دوره های مختلف بانک مرکزی در سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی است. موضوع نشست  بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب بود.منبع عکس:اکو ایران

 

از میان سمت های حساس اقتصادی در دولت ابراهیم رئیسی فقط یک سمت تکلیفش روشن نشده است؛ ریاست بانک مرکزی!حضور محمد طالبی دبیر کل فعلی بانک مرکزی در نشست روسای کل بانک مرکزی در ادوار گذشته  از این جهت معنادار است که نام او در فهرست روسای احتمالی بانک مرکزی در دولت ابراهیم رئیسی قرار دارد.

در واقع او تنها عضو هیات عامل است که تا کنون به عنوان یکی از شانس های ریاست بر بانک مرکزی در دوران ابراهیم رئیسی برخودار است. این سناریو وقتی جذاب تر می شود که به شهادت برنامه از پیش منتشر شده موسسه علوم بانکداری و خبری که دقایقی قبل از نشست روی سایت بانک مرکزی منتشر شد قرار نبوده طالبی در این نشست حضور یابد. نام طالبی در خبر قبل از نشست نیست اما تصاویر ثبت شده از نشست نشان می دهد او هم عرض با روسای سابق در پنل شرکت و نطق کرده است. با این حساب شرکت او در نشست بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب با حضور روسای کل بانک مرکزی می تواند از دو جنبه مورد توجه باشد.

نخست: این حضور می تواند به معنای آن باشد که شانس طالبی برای حضور در سمت رئیس کل بانک مرکزی بالا رفته است. بنابراین او به نشست آمده تا مستقیم با اسلافش به بحث و بررسی یک موضوعی بپردازد که مربوط به آینده است بانکداری مرکزی در آینده.

دوم: شانس طالبی بالا نرفته اما خودش یا اطرفیانش تمایل داشته اند از این حضور به منزله تاکتیکی برای افزایش اقبال او در دست یافتن به این سمت بهره بگیرند. در واقع نشستن کنار روسای کل پیشین فرصتی برای طرح دیدگاه طالبی شد حضور کیفیت سخنانش می تواند سنگ محکی برای تصمیم گیرندگان باشد خصوصا که این سنگ محک در مقایسه با کسانی است که همه سابقه ریاست بر بانک مرکزی را داشته اند.محتوای سخنان طالبی هم به شکلی بود که در دفاع از برنامه های اقتصادی دولت جدید و نوید تحولات در آینده ای نزدیک بود.

 با گذشت یک ماه از فعالیت دولت رئیسی و حدود ۱۰ روز از استقرار دولت جدید ابراهیم رئیسی هنوز برای سکانداری بانک مرکزی به جمع بندی نرسیده است و این سمت در دولت او فعلا با گزینه ای اداره می شود که منصوب دولت حسن روحانی است.  در روزهای اخیر  در کنار محمد طالبی نام دو گزینه دیگر نیز مطرح است علی صالح آبادی و غلامرضا سلیمانی. با هر سه نفر مذاکراتی شده است ابتدا شانس صالح آبادی بالا عنوان می شد اما برخی می گویند ستاره اقبال مدیرعامل کنونی بانک توسعه صادارت کم سو شده است. رقابت بین طالبی و غلامر ضا سلیمانی رئیس کل کنونی بیمه مرکزی است با او  هفته قبل مذاکره شده است. طالبی و سلیمانی گزینه های نزدیک به محمد مخبر فرمانده کنونی اقتصاد در دولت سیزدهم هستند. بر اساس این سناریو نشست طالبی می تواند علامتی در خصوص رمز گشایی از رقابت برای تصدی بانک مرکزی تفسیر شود.

اما به تازگی یک ادعای دیگر نیز مطرح شده است. نزدیکان فرهاد رهبر هم می گویند تمام تلاش رئیس دولت جدید راضی کردن  فرهاد رهبر برای قبول ریاست بانک مرکزی است اما اگر او رضایت ندهد از بین این گزینه ها امکان دارد یک نفر انتخاب شود. باید منتظر ماند

 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه