لوگو سایت

مازاد عرضه در بورس/ رونق معاملات اوراق بدهی


به گزارش اقتصادنیوز، در روزی که ارزش معاملات خرد کاهش یافت، شاخص کل بورس ۲ هزار و ۶۰۱ واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد رسید.

بورس

دو دمای متفاوت

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص بورس صعودی شد و شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بیش از ۶ هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند بازار نزولی شد و در پایان معاملات شاخص با رشد اندک ۲ هزار و ۶۰۱ واحدی نسبت به روز شنبه به سطح یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد رسید.

اما شاخص هم وزن با افت هزار و ۹۸۸ واحدی در سطح ۴۲۰ هزار و ۹۵۴ واحدی ایستاد تا شاهد دو دمای متفاوت در بازار باشیم. همچنین شاخص کل فرابوس ۵۱ واحد افت کرد و در سطح ۲۰ هزار و ۸۰۶ واحد قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، ۱۸۲ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۳۰ نماد بورسی و ۵۲ نماد فرابورسی بودند. همچنین ۳۰۹ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۱۷ نماد بورسی و ۹۲ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «پارسان»، «فملی» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «شستا»، «اخابر» و «فولاد» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «شگویا» و «آریا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «غصینو»، «بپاس» و «فجهان» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کیمیاتک صدرنشین است و فسبزوار و شبندر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فجهان، توسن و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

خروج پول حقیقی

روز یکشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۶۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فجهان (مجتمع جهان فولاد سیرجان) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن ۱۰۲ میلیارد تومان بود. پس از فجهان، فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) و کیمیاتک (آریان کیمیا تک) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

کاهش نقدشوندگی بورس

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۳۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه ۵۱ درصد افزایش یافته است. 

ارزش معاملات خرد نیز با افت ۱۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۵ هزار و ۷۹۶ میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش معاملات اوراق بدهی که ۸۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود به ۲۸ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان بالغ شد که رشد ۱۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مازاد عرضه در بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۵۱ درصد افت کرد و در رقم ۲۱۵ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۴۶ درصد افزایش یافت و ۷۸۰ میلیارد تومان شد.

شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام) با صف‌ خرید ۶۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شکام، نمادهای توسن (توسعه سامانه نرم افزاری نگین) و ثفارس (عمران و توسعه فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۲۱۴ میلیارد تومانی داشت. پس از کدما، کالا (شرکت بورس کالای ایران) و فرابورس (شرکت فرابورس ایران) بیشترین صف فروش داشتند.

فسبزوار و دی صدرنشینان جدول معاملات

در معاملات امروز سهام فسبزوار (شرکت پارس فولاد سبزوار) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۲۴۳ میلیارد تومان بود.

پس از فسبزوار، فجهان بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد شپنا و کیمیاتک در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد ۴۶۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۹۵۰ سهم در صدر قرار گرفته است. پس از دی، فجهان در رتبه دوم قرار گرفت و رتبه سوم به شبندر تعلق داشت. خساپا و وسکرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه