لوگو سایت

جایی برای سرخابی ‌ها نیست / چرا استقلال و پرسپولیس به چنین سرنوشتی دچار شدند؟


اقتصادآنلاین – عاطفه حسینی؛ این تصمیم بر اساس مواد ۱۴.۴ و ۱۴.۵ آیین نامه مجوز باشگاه‌های AFC به همراه ماده ۴.۱.۴ قوانین رویه حاکم بر بدنه کنترل ورود AFC گرفته شد و نهاد مستقل کنترل ورود کنفدراسیون تشخیص داد که این سه باشگاه تمام معیارهای اجباری ماده ۳.۱ و ۳.۲ الف مقررات مجوز باشگاه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا را برآورده نکرده‌اند و بر این اساس، نباید مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ به آن‌ها داده شود.

بدین ترتیب باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و گل گهر سیرجان از حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ محروم شدند. اما چرا تیم‌های ایرانی به چنین سرنوشتی دچار شدند؟ به طور کلی می‌توان گفت AFC  از باشگاه‌های ایرانی فقط یک چیز می‌خواست: حرفه‌ای شدن. این خواسته هم مربوط به ماه‌ها و سال‌های اخیر نیست. 

در همین رابطه آرش شکرریز وکیل بین المللی و تخصصی فوتبال در گفت و گو با اقتصادآنلاین به سفر سربازرس وقت AFC به ایران در سال ۲۰۱۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: از آن سال که سخت گیری‌های AFC  شروع شد، سربازرس وقت AFC به ایران سفر کرد و تاکید کرد اگر در سفر بعدی من به ایران حتی فقط یک پرونده مفتوح مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در کمیته وضعیت ایران وجود داشته باشد، مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه را لغو خواهیم کرد.

شکرریز انتصاب مقطعی مدیران باشگاه‌های فوتبال را یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران دانست و ادامه داد: به دلیل عدم وجود سند و چشم انداز کاری معین با تعویض مدیران همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود. به همین دلیل بعد از سال ۲۰۱۶ این اخطار AFC به فراموشی سپرده شد و هیچ فکری برای حل ۵ بند مورد نظر AFC که عبارت بود از داشتن افسر امنیتی، وضعیت ورزشگاه‌ها، آکادمی، مالکیت مشخص، درآمدهای مشخص فوتبالی و نداشتن پرونده در فیفا نشد. 

اما یکی دیگر از مواردی کهAFC   بر رعایت آن از سوی باشگاه‌های فوتبال تاکید می‌کند، وجود درآمدهای مشخص فوتبالی است. یعنی درآمدی که از طریق حق پخش تلویزیونی، حضور تماشاگران، بلیط فروشی، تبلیغات دور زمین، فروش پیراهن بازیکنان و … به دست می‌آید. شرطی که شاید از سوی بعضی از کشورهای دیگر هم رعایت نشود اما هزینه‌ای به اندازه ایران بابت آن پرداخت نمی‌کنند.

شکرریز ادامه داد: علاوه بر ایران، بسیاری از کشورهای عربی نیز درآمدهای مشخص فوتبالی ندارند و از دلارهای نفتی برای فوتبال خود هزینه می‌کنند. اما به دلیل وجود مشاوران حقوقی قدرتمند و همچنین حضور افراد حقیقی و نه حقوقی در مجامع فوتبالی، باشگاه‌های فوتبال این کشورها می‌توانند قوانین بین المللی را دور بزنند زیرا مشخص است که هزینه بالای فوتبال در کشورهای عربی نه از درآمدهای فوتبالی بلکه از دلارهای نفتی تامین می‌شود.

شکرریز نقش بدهی‌های مالی باشگاه‌های ایرانی در لغو مجوز باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را بسیار مهم دانست و گفت: در سال‌های اخیر فوتبال ایران جز هزینه چیزی نداشته است اما وقتی هزینه کنید و نتیجه هم نگیرید یعنی شکست. همچنین در طول سال‌های گذشته بازیکنان و مربیان متعددی از باشگاه‌های فوتبال ایرانی شکایت کرده و تقریبا در تمام موارد این باشگاه‌های ایرانی بودند که به پرداخت غرامت‌های سنگین محکوم شدند. 

شکرریز با اشاره به پرونده برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس بیان کرد: زمانی که برانکو قرارداد خود با پرسپولیس را فسق کرد و به باشگاه الاهلی عربستان رفت، ما هشدار دادیم که پرسپولیس سرمربی جدید خود را معرفی نکند، زیرا معرفی سرمربی جدید به این معناست که باشگاه پرسپولیس سرمربی خود یعنی برانکو را اخراج کرده است و باشگاه پرسپولیس موظف خواهد شد تمام بدهی برانکو را پرداخت کند.

وی ادامه داد: ترفند ما کارساز شد و زمانی که باشگاه عربستانی متوجه شد معرفی رسمی برانکو به عنوان سرمربی تیمش پیامدهای قانونی سنگینی از جمله دو پنجره محرومیت و پرداخت غرامت را به دنبال خواهد داشت، برای معرفی وی تعلل کرد. از سویی دیگر وکیل برانکو با آقایان ذاکر، مدیر حقوقی باشگاه پرسپولیس و حسینی، مسئول روابط بین الملل پرسپولیس دراستانبول جلسه‌ای برگزار کرد. درآن جلسه وکیل برانکو قبول کرد که نصف بدهی برانکو را ببخشند و نصف دیگر آن را دریافت کنند. اما وقتی بعد از این جلسه با ایران تماس می‌گیرند، مسئولان باشگاه پرسپولیس می‌گویند: یا همه یا هیچ! یعنی یا تمام طلب برانکو را را ببخشید و یا باشگاه پرسپولیس حاضر به پرداخت حتی نصف طلب وی هم نیست.

این درحالی است که به گفته این وکیل بین المللی و تخصصی فوتبال تیم حقوقی برانکو این شرط را قبول نمی‌کنند، مسئولان باشگاه پرسپولیس که این شرط عجیب را می‌گذارند نیز بر سر مواضع قانونی خود نمی‌ایستند و شکایتی علیه برانکو و باشگاه عربستانی تنظیم نمی‌کنند و در مقابل این تیم حقوقی طرف مقابل است که با تنظیم شکایتی علیه باشگاه پرسپولیس علاوه بر بدهی برانکو؛ غرامت سنگینی را نیز دریافت می‌کنند. 

آرش شکرریز در خصوص پرونده کالدرون، سرمربی سابق تیم پرسپولیس نیز می‌پرسد: چرا بدهی کالدرون به هفتصد هزار دلار رسید. این درحالی است که او حاضر بود با ۱۲۰ هزار دلار قرارداد خود را با باشگاه پرسپولیس فسق کند و از ایران برود. بنابراین چنین تعلل‌هایی فقط بدهی بر بدهی باشگاه‌های ایرانی اضافه کرده است. یعنی در چنین پرونده‌هایی نه تنها باشگاه‌های ایرانی پیروز از میدان خارج نمی‌شوند بلکه در آخر مجبور می‌شوند مقداری بیش از بدهی واقعی را به بازیکنان و مربیان خود پرداخت کنند.

در نهایت تکرار چرخه‌های معیوب مدیریتی و سهل انگاری در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سبب شد میلیون‌ها طرفدار فوتبال در ایران، نماینده‌ای در آسیا نداشته باشند. شکرریز در بخش پایانی سخنان خود پرسید: چرا مجامع باشگاه استقلال و پرسپولیس علیه مدیران سابق خود اعلام جرم نمی‌کنند. همچنین درخواستم از دادستان محترم تهران این است که در خصوص تضییع بیت المال اعلام جرم کند؟



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه