لوگو سایت

پشت پرده حضور آمریکا در خاورمیانه/ هراس از میدان داری رقبا


به گزارش اقتصادنیوز، روسای جمهور ایالات متحده، از باراک اوباما گرفته تا دونالد ترامپ و جو بایدن در یک موضوع باهم اشتراک نظر داشتند وآن تمایل آمریکا برای خروج از خاورمیانه است. برای مثال، استراتژی امنیت ملی دولت بایدن در سال ۲۰۲۲، بر “تهدید پر سرعت” چین متمرکز بود و همزمان بر رقابت قدرت‌های بزرگ تاکید می کرد، نه نزاع‌های خاورمیانه. اوباما و ترامپ به طور مشابه می خواستند به سمت آسیا حرکت کنند. این تمایل فراتر از دفتر بیضی شکل است.رهبران ایالات متحده احساسات عمومی را منعکس می کنند: نظرسنجی ها نشان می دهد که آمریکایی ها چین را بزرگترین تهدید برای ایالات متحده می دانند و پس از آن روسیه و کره شمالی قرار دارند.نظرسنجی پیو که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داد که اکثر آمریکایی ها، از جمله بسیاری از کهنه سربازان جنگ در عراق و افغانستان، فکر می کنند که جنگ عراق “ارزش جنگیدن را ندارد.” در ژانویه امسال، به نظر می‌رسید که کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن این دیدگاه را تایید می‌کند که بهای حضور آمریکا بسیار بالاست.در همین راستا نشریه فارن افرز یادداشتی را منتشر کرده است. اقتصاد نیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست تحت عنوان «معمای خاورمیانه برای آمریکا/ آیا واشنگتن پشت اسرائیل را خالی می کند؟» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

پشت پرده حضور واشنگتن در خاورمیانه

در غیاب نیروهای آمریکایی، متحدان واشنگتن ممکن است با توسل به راهکارهای خطرناک به کنش های منطقه ای پاسخ دهند. بدون تضمین امنیتی معتبر آمریکا، اسرائیل – که اکنون زخمی شده و نسبت به هر تهدیدی حساس است – می‌تواند خود را برای حمله به حزب الله لبنان و فراتر از آن ایران آماده کند؛ کنشی(ادعایی) که از جانب تهران و محور مقاومت پاسخی سخت خواهد داشت. علاوه بر این، سایر متحدان ایالات متحده که در حال حاضر زیر چتر امنیتی این بازیگر قرار دارند، از جمله عربستان سعودی و امارات، در صورت نبود آمریکا ممکن است بخواهند با تلاش برای ساخت، یا خرید سلاح هسته ای ضامن امنیت خود باشند.خروج ایالات متحده از منطقه می تواند خلاء قدرتی ایجاد کند که چین، روسیه یا دیگر کشورها از آن به نفع خود سوء استفاده کنند.سیاست خارجی اسراییل می تواند بیش از این سیاست داخلی این بازیگر را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهد. رهبران اسرائیل مدت‌هاست که از فشار ایالات متحده به عنوان بهانه‌ای برای انفعال در جبهه‌های داخلی و بین‌المللی استفاده می‌کنند و به رأی‌دهندگان راست‌گرا گفته‌اند که در صورت سکوت واشنگتن می توانند کرانه باختری را ضمیمه کنند. بهانه ای که تندروهای اسرائیل با توجه به اهمیت روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل تا حد زیادی آن را پذیرفته اند. بدون این فشار خارجی، رهبران اسرائیل می‌توانند در برابر نفوذ راست افراطی در حال ظهور تسلیم شده و به سمت الحاق کرانه باختری، بازسازی شهرک‌ها در غزه یا اقدامات تحریک‌آمیز دیگری که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند، حرکت کنند.

ap22197372228492_custom-849268bf1eaff22972fcfbf8a9933258b8f0de3a-s1100-c50

هراس از میدان داری رقبا

خروج ایالات متحده از خاورمیانه همچنین پیامدهایی برای سایر نقاط جهان مانند آسیا و اروپا خواهد داشت که برای بسیاری از واشنگتن که نگران حمله چین و روسیه هستند، اولویت بیشتری دارد. متحدان منطقه از رفتار واشنگتن در سایر نقاط جهان آگاه هستند. برای مثال، حمایت ایالات متحده از اوکراین، به بسیاری از کسانی که از حمله چین به تایوان می ترسند، اطمینان خاطر داده است. در مقابل، نمایش ضعف، رقبا را جسور می کند. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورها به دنبال بازدارندگی ایران، مهار گروه های تروریستی و دفع تهدیدات دیگر خواهند بود – و اگر ایالات متحده نتواند به طور معتبر کمک و تضمین های امنیتی ارائه کند، این کشورها دست به دامان رقبای واشنگتن خواهند شد. خروج از خاورمیانه راه را برای قدرت های اقتدارگرای رقیب باز می کند تا نفوذ خود را افزایش دهند، گزاره ای که عقب گرد بزرگ در زمینه رقابت قدرت های بزرگ قلمداد می شود.طبیعتا هرکدام از مقوله هایی که بدان اشاره شد، سناریو است اما سناریوهایی است که در صورت تحقق هم برای منطقه و هم برای واشنگتن فاجعه بار خواهد بود.

 

 



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه