لوگو سایت

درخواست مکرون از چین درباره روسیه


ماکرون در جریان سفر رهبر چین به پاریس از شی در کاخ الیزه استقبال کرد و رئیس‌جمهور چین در آنجا با رئیس‌جمهور فرانسه و اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کرد. شی و ماکرون در مورد طیف وسیعی از موضوعات از جمله جنگ اوکراین و همچنین روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوها، رئیس‌جمهور فرانسه از رهبر چین خواست مطمئن شود که کشورش هیچ کمکی به مسکو ارائه نمی‌کند که بتوان از آن در درگیری با کی‌یف استفاده کرد. ماکرون گفت از تعهدات پکن برای «خودداری از فروش هرگونه تسلیحات» یا ارائه «هرگونه کمک» به روسیه در این وضعیت استقبال می‌کند.


موضع تازه مکرون درباره اعزام نیرو به اوکراین

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از مکرون تصریح کرد که چنانچه روسیه موفق به شکستن خطوط نبرد در اوکراین شود و درصورت درخواست «کی یف» وی مساله اعزام نیرو به اوکراین را که به امری مشروع بدل می کند، منتفی نمی داند و آنرا رد نمی کند.

فون در لاین همچنین گفت «تلاش بیشتری برای محدود کردن تحویل کالاهای دو منظوره به روسیه که راه خود را به میدان نبرد پیدا می‌کنند، نیاز است» و در عین حال اذعان کرد که «این روی روابط اتحادیه اروپا و چین تأثیری نمی‌گذارد.»

ماکرون ادامه داد: «توضیح تأثیر این درگیری بر امنیت اروپا و عزم ما برای حمایت از اوکراین تا زمانی که لازم است، مهم است.» او در عین حال اظهار داشت که غرب «هدف مشترکی برای تغییر رژیم در مسکو ندارد.»

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از پکن خواست تا از تمام نفوذ خود بر روسیه استفاده کند تا درگیری‌های جاری را متوقف کند. ماکرون گفت که مایل به «حفظ گفت‌وگوی نزدیک» است و از تصمیم شی برای سفر به فرانسه برای «هماهنگی» مواضع دو کشور قبل از سفر برنامه‌ریزی شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به چین در اواخر ماه مه استقبال کرد.

او گفت که دیدار با رهبر چین «به ما اجازه می‌دهد تا یک دستور کار مشترک را دنبال کنیم و مشخص کنیم که آیا اراده‌ای برای صلح پایدار وجود دارد یا خیر.» شی جین‌پینگ هم به نوبه خود از غرب به دلیل تخریب وجهه کشورش در جریان این جنگ انتقاد کرد و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: «چین بحران اوکراین را ایجاد نکرد و یکی از طرفین این جنگ نیست.»

او گفت: «ما استفاده از بحران اوکراین برای مقصر دانستن دیگران، بدنام کردن کشورهای ثالث و آغاز جنگ سرد جدید را رد می‌کنیم. همانطور که تاریخ بارها نشان داده است، مناقشات تنها با مذاکره حل می‌شوند. پکن همیشه نقش مثبتی برای ایجاد صلح ایفا کرده است.»

این تحولات تنها چند روز پس از آن رخ داد که ماکرون بار دیگر موضوع اعزام نیروهای ناتو به اوکراین را مطرح کرد – ایده ای که او از فوریه زمانی که برای اولین بار به چنین احتمالی اشاره کرد، بارها در مورد آن صحبت کرده است. او اخیرا گفت اگر کی‌یف رسما آن را بخواهد، غرب باید این موضوع را بررسی کند. این در حالیست که یک مقام سابق پنتاگون از اعزام اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین خبر می‌دهد؛ تحولی که پاریس رد می‌کند.



منبع خبر

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه